onsdag, juni 17, 2015

Korpilombolo

 I över ett år har jag velat åka till Korpilombolo, och i söndags var det äntligen dags.
Det tog bara ca 45 minuter från färjan att köra.
Jag förstår mig inte på vägarna i Norrbotten, såna vägar där vi i Västerbotten har hastighetsbegränsning på 70, här är det 100.



Det var så häftigt att komma fram så jag stannade och förevigade det, och det går bra att stanna på vägen för det var bra sikt och jag stod lite utanför vägen.
Jag hade den låten på repeat nästan hela vägen och sjöng med för full hals : Jag är på väg till Korpilombolo !


Restaurangen, men den hade stängt just den dagen, för ägaren var i Luleå för att närvara när en av hans vänner skulle prästvigas, och jag hade fått reda på det innan jag ens åkte från Överkalix, inte bara att hela byn vet vad man gör, men grannkommunen också.

Ica. Ägaren tyckte det var kul att få besök av en turist från Umeå.
När jag hade parkerat så hörde jag en kvinna som ropade åt nån annan inifrån ett hus med öppet fönster :
Kolla, det står en främmande bil utanför Ica !!


En park med ett minnesmonument för en författare som skrivit en roman om en person som bodde i Korpilombolo.




En vanlig gata.
En annan vanlig gata, det är ingen metropol direkt. Men mysigt.
Macken, en dam tankar.
Sjön.

Den nerlagda macken.


Kyrkan.

Skolan.
Kommunalkontoret.
Busstationen.
Bildbevis på att Blue var där.
Det här är alltså hans första besök i Pajala kommun.
På väg hem till hotellet igen.

Inga kommentarer: