onsdag, juli 30, 2014

Tillbaks till Danmark, rena äventyret.


 Idag åkte vi från Bremerhaven i Tyskland till Fredericia i Danmark.
Jag satte in GPSen på kyrkan i Bremerhaven först, Claes blev minst sagt irriterad men när vi kom fram blev han nöjd, för titta så vacker byggnad det är.


 På andra sidan vägen låg ett friluftsmuseum.
 Och ett sagoslott.



 Vi stannade på vägen och åt, sen fortsatte vi bara köra, jag svängde när GPSen ville det men så hamnade vi i en bilkö som stod stilla, då och fick vi köra ungefär 10 bil-längder framåt, vi hade ingen aning om vad som hänt. Vi tänkte på vägarbete eller olycka, jag frågade en man om han visste vad som hände, han sa att det var många turister och att de hade sagt på radion att det kunde ta uppåt 2 timmar att komma med färjan.
 Va färja ?? jag vill inte åka färja ! sa jag.
Men såg du inte skyltarna om att det här är kön till färjan ? sa han.
Ehh, nä, jag bara svängde för GPSen sa det.
Han sa att det skulle bli närmare för oss att åka färja, ca 10 mils skillnad totalt, och skulle vi vända och köra den väg turisterna oftast kör så skulle det bli en omväg på 1,5 timme ändå.
Så vi stod kvar i kön, det tog mellan 1- 1,5 timme innan vi kom iväg, 2 färjor körde skytteltrafik, resan över tog ca 20 minuter och kostade 12 euro, men nu kan vi "skryta" med att vi åkt färja över floden Elbe.
När vi kom över floden så gasade vi norrut mot hotellet, trodde jag ...
Claes sa åt mig att inte skriva in adressen till kyrkan i Fredericia utan till hotellet, för han var trött, men jag mitt nöt blandade ihop adresserna och gjorde det ändå ... Det var verkligen inte med flit, vi blev så förvånade när vi kom fram, Claes sa : va ligger hotellet vid kyrkan ? Men var är hotellet ?
 Jag : neeeej, det blev fel !
Ja, ja, fram kom vi lite senare,vi har det bra fast det skulle ha varit skönt med ac på rummet, men i gengäld får vi ha bilen alldeles utanför fönstret här :)

Inga kommentarer: