onsdag, juli 09, 2014

Köpstopp

Jag har läst Shopstop av Gunilla Brodrej, och självklart lånade jag den på biblioteket, en bok om att inte shoppa ska man ju inte köpa, hihi.
Hon bestämmer sig för att under ett år inte köpa något annat än såklart mat, dryck, bensin och presenter till sina närmaste.
Det går  bra, men hon faller pladask för en tavla på en loppis, annars blir hennes kläder, skor och väskor allt mer slitna, hon lämnar in kläder för att bli lagade och skor för att klackas om, men i det stora hela har hon inget sug att shoppa.
I gengäld unnar hon sig dyrare mat, ekologiska produkter och bättre kvalitet.

Jag har haft köpstopp till och från i några år, jag gillar saker det är helt sant, men jag köper sällan dyra saker, inga märkeskläder här inte. Jag älskar loppisar och handlar gärna på Rusta, så jag är ekonomisk i grunden, men många bäckar små ....
Och huset svämmar över med saker till slut.
Senaste året har jag rensat som en galning, och åkt till återvinningen och till loppisen med kombin full gång på gång, bara sista månaden har vi åkt med bilen full 3 gånger till återvinningen, och vi behöver åka minst en gång till med det som är utrensat nu.
Det skrämmande är att vissa saker vet vi inte ens var de kommer ifrån, jag vet att det är mycket som följde med huset, för de förra ägarna lämnade garaget, förrådet och källaren fulla eftersom de flyttade till lägenhet, men efter 19 år så hittar jag då och då saker som vi aldrig använt eller ens vet att vi sett förr.
Jag har också sålt mycket och  har en stor hög med saker här jag ska sälja när jag får tid.
Hittills i år har vi sålt saker för ca 4500, det är kläder, skivor, pysselsaker, prydnadssaker, cyklar och annat som vi inte behövde.

Det är nu ungefär 3,5 år sen jag beslutade att spara till en ny bil, så varje gång jag ville ha nåt, en bok, en ljusstake mm, stannade jag och tänkte : vill jag verkligen ha den här, eller vill jag ha en ny bil ?
Oftast valde jag bil, så jag satte in pengarna på mitt sparkonto istället, jag har också haft köpstopp på kläder inom kommunen, så jag skulle kunna köpa kläder på loppisen som är bara nån kilometer in i Vännäs kommun, men jag bröt det två gånger, ena gången var det en jacka i fuskskinn med lurvig krage som kostade bara 50 kr, och jag har velat ha en sån i 30 år så jag såg det som en investering, andra gången var det en kjol från Gunilla Pontén för 75 kr, mitt allra första märkesplagg faktiskt.
I år har jag köpstopp på kläder inom landet, så jag har bara köpt ett par byxor i Finland.

På de första 3 åren fick jag bara ihop en fjärdedel av vad bilen kostar, för jag var ju som sagt ekonomisk av mig redan, men sen i våras har jag dragit in nästan på allt, sagt upp flera tidningsprenumerationer, jag köper inte skivor och filmer längre, för vi har ju så mycket, jag är inte utan underhållning direkt. Jag köper inte böcker på rea ens, och har slutat besöka loppisar, det som förut var mitt stora intresse, alltid gjorde jag något fynd, när vi hade varit i Göteborg en gång hade vi handlat så mycket att jag hade fötterna på en kartong och pojken hade en väska i famnen, för bagaget på kombin var totalt fullt.

Jag vet inte hur det ska gå när vi åker till Danmark på semestern, några souvenirer är ju trevligt, om jag skulle vara utomlands och inte köpa med mig något alls skulle det kännas tråkigt, men jag ska verkligen tänka efter noga innan jag köper något, för huset är så fullt av prydnadssaker och modellbilar, väskor och kläder har jag också så jag skulle kunna öppna butik.
Men mitt mål är den nya bilen och jag sparar mycket tid på att inte titta i butiker eller webshopar.

Inga kommentarer: