tisdag, juni 17, 2014

Jokkfall

 Här är en bild på färjan jag jobbar på sista två dagarna.

 Sveriges enda linfärja som har linan uppe i luften, eftersom att isen på hösten och våren skulle skada linan annars.


Jag filmade när färjan åkte över, det är en väldigt kort åktur.


 Efter jobbet var jag turist.



 Jokkfall är en populär sevärdhet.
 När jag åkte tillbaks till centrum, såg jag en skylt med Korpilombolo 33 km.
Jag blev så sugen på att åka dit, men jag var ju redan 33 km från Överkalix, så jag insåg att om jag skulle åka då skulle det ju bli 99 km innan jag var inne i stan och jag var hungrig, så det blev inget med det.


 På ena sidan älven var det en diskret skylt men här var det en stor skylt och en parkering, tre tjeckiska turister blev så glada när jag kom så de kunde få en bild med dem alla tre på, och sen hjälpte en av dem mig att få en bild med skylten.
Självklart skulle Volvon vara med på bild, nu har hon passerat polcirkeln två gånger i fjol och två gånger i år.

 Jag åt middag på Sangs thairestaurant, jag kan verkligen rekommendera kyckling med cashewnötter, så gott.
 Mysig miljö.
 Jag tog en kvällspromenad sen, men svängde jag fel ? Vännäs är en ort 4 mil från Umeå.
En väg för pysslare, Stickersvägen !

Inga kommentarer: