tisdag, april 22, 2014

Fotosafari i Hörnefors

 Jag har med på min utmaning 101 saker på 1001 dagar, att fara på fotosafari minst 10 gånger inom Umeå kommun.
Umeå är Sveriges tolfte största tätort , med 2 396 kvadratmeter, att jämföra med Rhodos som har
 1,398 kvadratmeter, men de har betydligt mer turister än vad vi har.
Så nu leker vi turister på hemmaplan och fotar.

Vad en vattenfix är vet jag inte, jag googlade men fick upp : menar du vattenfis ?
haha nej inte direkt, det var visst en insekt.



Minnesmärke  efter Duncker, jag hade hört talas om honom, men hade ingen aning om var han dog.
Han är begravd vid Umeå stads kyrka. På   Wikipedia
kan man läsa mer om honom. ( nej jag kunde inte fortsätta på samma rad, för vad jag än försökte skriva sen räknades som länk det med )


Gunnar Nordahl kände jag till bättre, jag har dessutom träffat hans bror Göran för några år sen.


Hur hamnade en kundvagn under bron ?

Snygg kyrka, alltså har de minst två på en så liten ort.

En skrotbil träffade vi också på, undrar hur den hamnade ute i naturen, den bakre regskylten satt kvar, den främre låg inne i bilen.

Vindkraftverk, kolla så liten Claes är i mitten på bilden, de är enormt höga, de där pelarna.
Det var nästan hypnotiskt att stå och titta på hur vingarna for runt med ett mjukt svischande, och jag funderade på vad som finns uppe i själva huskroppen, det ser lite ut som ett flygplan, lite framtidsvision över det hela.

2 kommentarer:

heila sa...

En fix verkar vara en märkning av något slag som visar vattendjup/höjd.

Läs här

http://www.ornaskvarn.se/Pdf/bilaga7.pdf

Samara sa...

Ja tänka sig, tack för det :)