tisdag, april 08, 2014

Andra dagen i Vasa

Så var det dags för frukost på hotellet, det fanns väldigt mycket att välja på, och lugnt var det, bara vi och ett annat par, vi hade sovit extra länge för vi visste att vi hade en lång dag på oss innan färjan skulle gå. Lägg märke till kantarellmönstret på mattan !
Hotellet var inte nån skönhet på utsidan men inne var det lyxigt och fint.

Tummen upp för bananer.
Vi besökte en loppis som heter Adam och Ewa, det var den största loppis jag varit på,
folk hyrde in sig på en hylla och så behövde de inte vara där själva och sälja, när jag trodde vi hade sett nästan allt så var det dubbelt så stort, det var nästan som  Ica Maxi i yta, vi gick i en timme där.
Vissa priser var väldigt låga men då tänkte jag att vi måste ju bära sakerna hela dagen och det kändes jobbigt, ( väskorna hade vi kvar på hotellet, personalen var så vänliga, men vi kunde ju inte direkt gå dit flera gånger med mer saker )
och vissa priser var sjukt höga, en del hade lämnat in nagellack som var nästan slut och ville ha 2 euro för dem, jag fattar noll.
Men andra saker som stora fina vaser kostade bara några euro.
Vi gick på stan från kl 10 till kl 18 när vi gick till hotellet och vilade i lobbyn, till lunch hade jag ätit kebab, men den var lite tråkig, en stark brun sås och ris till, ingen vitlöksdressing.

Bussen skulle gå kl 19 från busstationen som var på samma gata som hotellet, så vi gick dit 10 minuter innan, där stod en tjej som redan hade väntat 10 minuter.
Tiden gick, ingen buss, vi tänkte att den var väl bara lite sen då, men tiden gick, ingen buss !
Vi blev mer och mer oroliga, till slut ringde tjejen efter taxi, men den dröjde ju också, när den äntligen kom var jag så uppjagad att jag inte ens minns vad det var för märke på bilen.
Till hamnen bar det av, en resa på 3,9 kilometer och 7 minuter, 14.10 euro kostade det, tjejen betalde en tredjedel. Vi kom in i terminalen 20 minuter innan färjan skulle gå, puuuh.

Sen åkte vi hem över havet igen väldigt trötta efter två intensiva dagar.
Klockan 23.15 kom vi hem till Holmsund där min låtsaspappa väntade på oss.
Mums, vi hade köpt färdkost med oss, en riktig höjdare ska jag säga.
Sonen var inte lika imponerad av den som vi när vi kom hem med halva kvar, men jag tycker den var helt underbart god.
I går ringde de från bussbolaget och beklagade så mycket att det inte hade kommit nån buss, chauffören hade glömt att han hade det passet !
De hade fått mitt telefonnummer av Wasaline, och skulle sätta in pengar åt mig som kompensation för taxiresan.
Det märks ju att det inte är turistsäsong, förutom lastbilschaufförer var det kanske 15 passagerare ombord inklusive oss.