tisdag, november 05, 2013

Släktforskning och biokväll

Idag har jag varit och hjälpt en kompis att släktforska, eller rättare, att föra in hennes makes anteckningar i datorn. Hon är änka och anteckningarna är minst sagt kryptiska ibland, med stavfel och lite slarvigt skrivet men spännande är det och vi hann riktigt mycket på några timmar.
Med tanke på att han var från USA och några förfäder var från Österrike och de ändrade namnen så de skulle bli mer amerikaniserade , så får man verkligen leka detektiv.
Jag tänker mig att när jag själv är död så kommer hennes makes släkt att tacka mig för att jag hjälpt dem att komma med i uppteckningarna, släktforskning är verkligen givande och intressant.

Efter några timmars arbete bjöd hon mig på middag, vi åt kycklingspett med klyftpotatis, wokgrönsaker och tsatsiki.

Som om det inte var nog med den lyxen att bli bjuden på middag, så åkte jag ner på stan och träffade en annan kompis som hade fått tag på fribiljetter till filmen Mig äger ingen, med Mikael Persbrandt.
Egentligen gillar jag inte honom nåt vidare, men i den här filmen var han väldigt bra.
Filmen handlar om en en flicka som växer upp med sin alkoholiserade far.
På julafton slåss hennes farbröder, och ibland får hennes pappa en utskällning av sin far, men inget verkar hjälpa.
En mycket gripande film som också var lite smårolig mellan varven, med bra musik från 70- 80 talet.


Inga kommentarer: