lördag, september 14, 2013

Saltstraumen


 På vår resa genom Norge kom vi då fram till Saltstraumen.
Eller Saltströmmen, som vi säger i Sverige.
Jag har varit där så många gånger med mina föräldrar så det känns lite som att komma hem.

 Den här bron har vi många foton av i våra album från 70 talet och framåt.

 Fiskebodarna har blivit lite modernare.
Jag minns 1982, när vi bodde i en campingstuga som luktade riktigt fuktigt.

 Flax flax, måsen ville inte bli fotad.

 Kyrkan på avstånd.
 Kafe Kjelen, samma byggnad som förr men mycket fräschare jämfört med mina minnen.

 Kyrkan på nära håll.



 Inget fotoväder direkt, men det hade regnat hela dagen, det var ändå uppehåll så vi kunde fota just i den lilla byn.
Bron från olika vinklar, när vi sen svängde ut på stora vägen igen då kom två älgar och sprang över vägen bara några meter framför bilen, vi hade inte hunnit få upp farten, vi körde knappt 40, men ändå blev det en kraftig inbromsning, och kylbagen som stod i baksätet träffade mig i ryggen, det gjorde ordentligt ont.
Så om en kylbag på nåt kilo gör så ont att få i ryggen vid så låg fart, tänk då en människa när man kör i högre hastighet. Vi satte fast den med bilbältet resten av resan.

Inga kommentarer: