tisdag, september 17, 2013

Den vilda jakten på kyrkan


Innan vi åkte till Norge hade jag kollat upp adresser till kyrkans lokaler runt om i landet. men när vi kom till Oslo var staden så stor att jag kände att det var lika bra att ge upp, särskilt som vår GPS var sjuk och batteriet bara höll nån halvtimme åt gången.
När vi skulle ut ur staden var det inte raka spåret, utan vi körde hit och dit, och plötsligt ylade jag till :
- Jesu Kristi kyrka, åååh snälla !!
Så det var bara för Claes att vända på en parkering och köra tillbaks.


Det var fredag så kyrkan var tom och stilla, utan skylten hade vi aldrig hittat dit, den var inne på ett hyreshusområde.


Det jag inte visste var att kyrkan har ett kapell just utanför Oslo också, som man rent av ser från motorvägen, jag fick höra det av en kompis sen, så det var synd att jag missade det.



I Trondheim var det lätt att hitta, staden var inte så så stor och vi frågade efter vägen på hotellet.
De kände till gatan men inte kyrkan.
- Är den vacker att se ? frågade receptionisten .
- Ja verkligen, det är en av de saker jag verkligen vill se här i staden sa jag.
Och visst är den mycket finare än betongklumpen i Oslo.





Bilderna är tagna samtidigt, men ljuset föll lika olika beroende på vinkel, det var lördag kväll ca kl 22.30




I Mo i Rana var det svårare, dels var det mörkt och regnigt, och dels så hade kyrkan ingen egen byggnad utan delade med 2 föreningar, så de hade ingen skylt uppe, men jag poserar vid en liten lapp om att det är rätt dörr.




I Bodø blev det ännu svårare, långt ute på landet var vi, på en återvändsgränd, och när vi kom fram ... de hade flyttat i maj ! Jag som kollade i slutet på juni på kyrkans hemsida, de hade inte uppdaterat där alltså.
Sjögata, ja det var gatan nedanför hotellet ju.

Vi åkte tillbaks till hotellet och började gå, men gatan var lång och det var självklart i andra ändan av gatan och det regnade.
Åter samma fenomen med ljuset, klockan var ca 23.30.

Det var spännande att se var kyrkmedlemmarna möts på de orterna, fast Claes tyckte jag var lite jobbig som absolut skulle se möteshusen på varje ort . I gengäld så shoppade jag nästan inget, det hade vi ju inte tid med, för vi åkte ca 50 mil per dag och det tog ungefär 10-12 timmar, för på svenska E4 kör man mellan 80 och 120 km/h , men på norska E6 kör man mellan 30 och 80.

Inga kommentarer: