söndag, juni 09, 2013

Min faders grav


De tusen palmernas dal, ligger i den lilla orten Haria på Lanzarote.
Min far pratade många gånger om hur vackert det var där, hur han såg fram emot att få se det igen.
Jag tog med en liten zip-påse med några av hans hårstrån på resan, så han skulle vara nära mig, jag brukar göra det när jag reser bort numera.

När vi kom till Haria körde jag till kyrkogården.
De har ingen jord på Lanzarote,det är bara vulkansand och grus.
Jag valde ut en grav, och så grävde jag med handen ungefär 5-7 cm ner i gruset, och så tog jag upp ett av hans hårstrån och begravde det som en symbol.


Orup sjunger : Låt mig svära på min faders grav att jag aldrig blir så som han.
Men för mig är det tvärtom, jag vill bli som min far, omtänksam, hjälpsam, allmänbildad, en bra fotograf, en globetrotter.

Det var inte så många som var begravda, de flesta ligger i de här gravarna, men där kan de väl inte förmultna ? varje grav har en glaslucka med en nyckel, och så kan de anhöriga ställa in tygblommor, foton mm, och så öppna och byta när det blivit blekt av solen.

Självklart fanns det palmer på kyrkogården.


Min faders symboliska grav till höger.

Så vackra blommor och vackert gammalt foto på den här graven, redan som barn var jag fascinerad av gravar, men i Sverige är de tråkiga i jämförelse.

Inga kommentarer: