fredag, juni 14, 2013

Gamla bilder är guld värda


Jag älskar gamla foton, det brukar skämtas om hur man får gäster att gå hem, jo man visar sina semesterbilder, med mig är det tvärtom, jag får aldrig nog av foton, och särskilt om de är äldre bilder och visar folk och hur de var klädda.
På den översta bilden firar vi farmors 70 års dag 1979. farmor och farfar till höger, jag och min mor i mitten, och så farmors syster Ebba och hennes man till vänster.
På den undre bilden är det farmors 75 årsdag 1984, synd att hon blundar bara. Hennes syster Ebba står, och deras bror Verner är med på bild.

På de här bilderna ser jag dels att farmor älskade blommiga klänningar och dels att de hann tapetsera om , men båda tapeterna är gråa med diskret mönster.
Jag ser också den gamla tvn som inte hade fjärrkontroll och som tog flera minuter att värma upp så bilden kom igång.
Den första bilden har tyvärr fått fläckar på sig genom årens lopp, men det kanske går att få bort. Jag har köpt en sån fåtölj som på fotot till mitt dockskåp, så jag kan bygga upp deras lägenhet.
Det kan ta tid, men vilket roligt projekt det är ! Skåpet på det andra fotot älskade jag som barn, att fälla ner klaffskivan och titta i de små lådorna där i, och känna den speciella doften av cederträ.
Nu står skåpet i mitt ena vardagsrum, och skålen som de hade på tvn, har jag ställt på skåpet.
Många minnen kommer till liv, och jag ska samla ihop alla foton jag kan få tag på från deras lägenhet, och försöka återskapa glädjen och tryggheten jag kände där.

Inga kommentarer: