fredag, mars 01, 2013

Mustafa Can

Idag träffade jag Mustafa Can, journalist och författare. han har bara skrivit en bok än så länge men har en till på gång sa han.
 Boken " Tätt intill dagarna " är en av mina favoritböcker någonsin,
 den är med på min 5 i topplista över de bästa böcker jag läst.
 Om hans mor,  15 barn födde hon, bara 7 överlevde till vuxen ålder, hur det var att komma som invandrare till Sverige utan att kunna språket, utan att förstå sig på en spis, att ständigt längta hem. Mustafa är en trevlig man, tog i hand både när han kom och när han gick, jag berättade hur mycket jag gillar boken, och så fick jag den signerad.
 
2 gånger har jag lyssnat på den som ljudbok, och 2 gånger har jag läst den, och nu ska jag läsa den en gång till, han beskriver hembyn så levande så det känns nästan som att jag varit där, det behöver jag nu när det är vinter och kallt , - 8 idag. 
Jag hann med ett besök på Myrorna också, en bok av Camilla Thulin om mode, en bok av Anna Jansson, och en otroligt vacker knapp, jag tänkte sätta en säkerhetsnål i öglan på baksidan och använda den som brosch.
 Det har varit två väldigt långa dagar nu, igår hade jag både förmiddagspass och sena kvällspasset på flyget, sen körde Claes fast i snön på gården med Volvon, det blir ju så varje år när det börjar smälta, vi kämpade med den till framåt 1 inatt men gav upp, sen steg jag upp tidigt i morse för jag och Elis skulle på begravning av en nära kyrklig vän.
 Hon var 82 år och hade varit sjuk länge, men visst sörjer jag ändå. Frågan var hur jag skulle ta mig ut, för Volvon spärrade ju vägen för Samara, men jag ringde exet som kom och drog loss bilen, så praktiskt att ha honom på samma gata.
Efter begravningen åt jag och pojken på Bamse-grillen, och sen återvände han till skolan för sista lektionerna, nu har han sportlov. Själv ska jag sova som en liten gris, har eftermiddagspass på flyget imorgon.

( undrar varför texten blir så ojämn ibland när jag skriver, har försökt få den rakt, men det blir så där halva rader , jag ger upp )

Inga kommentarer: