tisdag, november 06, 2012

Trädgårdsgryta

I dag lagade jag en god och enkel rätt som min mor brukade laga redan på 70 talet.

Trädgårdsgryta

300 g köttfärs
2 små morötter
1 röd paprika
lite vitkål
2 dl makaroner
4 dl vatten
1 köttbuljongtärning
salt, svartpeppar, curry, paprikapulver.

Stek köttfärsen i margarin eller smör, skär grönsakerna i små bitar och tillsätt dem när köttfärsen är stekt. Tillsätt vatten och buljong och kryddor, låt puttra ca 10 min tills morötterna är mjuka.
Tillsätt makaronerna, låt puttra ca 5 minuter tills de är mjuka.
Servera med gräddfil och ketchup om du vill.

1 kommentar:

Småbarnsmamma sa...

Åh så glad jag blev när jag hittade det här receptet! Vi åt det också mycket på 70-talet, och kallade den för "bantargryta".

Jag ska göra den i helgen och rulla mej i nostalgi. Tack!

Elisabeth