onsdag, juli 04, 2012

Laga och klaga

Idag blev vi bogserade till verkstan min sötnos och jag.
De hittade felet på henne snabbt, det var en slang som spruckit så hon inte fick i sig kylarvätskan.
Men eftersom jag inte visste att nåt var fel förrän den dagen när hon stannade så har topplocket gått, och kanske nåt annat som jag inte minns vad det hette, som finns nertill i motorn.
Bara topplocket skulle kosta 8000 kr, men de tyckte det är bäst att byta motor, det blir billigare än att ta isär motorn och kolla läget och sen kanske laga.
Så nu efterlyser de en motor på skrotarna i landet, suck och snyft !
Hon får stanna där i inhägnat område tills hon blivit pånyttfödd, och nu ska de ju snart ha semester också, före det hinner de inte, det är ju långa köer den här tiden på året.
Än har jag inte fått nåt pris, han skulle höra av sig när de hittat en motor, jag säger bara : ont det gör ont !

Ja jag vet, ni ser en plåtbit, nåt man har för att färdas från en plats till den andra, jag ser min barndom.
När jag var 8 år och min far kom hem med en 1 år ung bil, med elhissar, centrallås, rumpvärmare, ingen hade sett nåt liknande. Värsta lyxbilen som jag blev så kär i.
Sommaren efter åkte vi till Norge och jag fotade bilen med de typiska norska gula väglinjerna, och gjorde en förstoring att ha på mitt rum.
När jag var 10 fotade jag min mor med en blombukett framför bilen, det blev nästa förstoring.
När jag var 12 och vi hade flyttat till Lycksele, och vi åkte ut på kvällen för att se neonskyltarna,och lyssna på Tina Turner i bilen.
Ja det fanns inget facebook och inga dataspel, jag var nöjd och tacksam att glida i bilen och se alla färgglada skyltar.
14 års ålder, tillbaks till Norge med min  låtsasmamma med i bilen, och vi lyssnade på Vikingarna och Julio Iglesias.
16 år, jag fick provköra på ett nerlagt flygfält, han satt bredvid mig och sa vad jag skulle göra, hon satt i baksätet och läste en veckotidning.
17,5 år jag fick övningsköra på riktigt.
19 år, jag fick bilen i födelsedagspresent.
Och nu när  jag är 39 och min pappa lämnat denna värld så kan jag inte tänka mig att skrota skönheten som jag har så många fina minnen tillsammans med, hon ska lagas, fast jag får ta pengarna jag sparat i 2,5 år till en ny bil, det är värt det.

Inga kommentarer: