söndag, mars 11, 2012

Murmeldjur


Jag vill ha ett murmeldjur, kolla så mysig den är.
Och själva ordet, murmeldjur, man riktigt hör hur den liksom gosar in sig i täcket.

Jag kollade upp dem på Wikipedia, och där står det bland annat :

" De håller lång vinterdvala som oftast varar mellan 6 och 7 månader, ibland upp till 9 månader. Under vinterdvalan andas de bara två gånger per minut och hjärtat slår bara 20 gånger per minut (istället för 200 gånger under den vakna tiden). Energiförbrukningen är 90 % mindre och därför behövs bara 1 200 gram fett för att komma över vintern. Vinterdvalan påbörjas när maten i hösten blir näringsfattig samt när fettcellerna är uppfylld. På så sätt somnar de några veckor före den egentliga vintern. De vaknar när yttertemperaturen är tillräckligt varm."

Sa jag att jag vill ha ett ? Jag ändrar mig, jag vill vara ett murmeldjur istället, tänk så skönt att gå i ide.


En ekorre kan jag väl få ändå ?
De är ju så söta, med sina små nosar och de där minitassarna.

De här bilderna tog min pappa i USA på sin jordenrunt-resa på 90 talet.

Inga kommentarer: