tisdag, januari 10, 2012

Först på nya biblioteket i Holmsund



Idag öppnade biblioteket i sina nya lokaler i den nybyggda skolan.
Den gamla skolan revs, och alla eleverna från 6 års till nian, fick trängas i de lokaler som var för högstadiet, nu ska alla fortfarande gå i en enda skola, men den nya skolan är en enda byggnad, istället för att det var uppstyckat i 4 lokaler förut.
Dessutom är biblioteket och badhuset i samma byggnad, så det kommer att vara praktiskt att kunna lämna igen böcker när jag ändå ska simma.

Jag hade bestämt mig redan innan biblioteket stängde i november att jag skulle bli först in i den nya lokalen, det riktigt pirrade i magen på mig när jag gick dit imorse. Ja se där, jag behöver inte hoppa bungy jump eller åka till Svalbard för att få lite spänning :)
Men när dörren öppnades och jag skulle gå in så var det en gubbe som tacklade mig !
Ja jag menar allvar, han tacklade till mig riktigt ordentligt och slank in genom dörren, och bibliotekarien sa : Grattis, du blev först !
- Jamen han tacklade ju mig ! gnällde jag.
- Ja vi får räkna er båda som först, sa hon i en tröstande ton.
Pyttsan, ett rekord är ju ett rekord ...
Men tji fick han sen, för jag blev först att låna med det nya automatiska systemet.
Medan han gick och tittade på böcker så rafsade jag åt mig första bästa bok, en ungdomsbok om Ryssland,och en ljudbok med Majgull Axelsson.
Man ska först scanna sitt lånekort, sen skriva in sin pinkod, och efter det lägga alla sina böcker inom en ruta på bordet, och så ser man på dataskärmen vad man lånat.
Det är ju smidigt, annat än bibblan i stan där man ska dra bok efter bok, och så händer inget så man får dra den en gång till, en gång till, en gång till, så man tillslut får lust att strunta i alltihop.

När jag fick ut mitt kvitto, det första lånekvittot i den nya lokalen fick jag sån lust att utropa : Pilutta dig ! åt gubben, men eftersom jag inte är Maddicken så gick jag lugnt och värdigt till utgången och tog den här bilden.

Inga kommentarer: