fredag, december 23, 2011

Apskallar och julhandel



Jag beställde julklappar till Elis från Roliga prylar ( jag har reklam för dem här till höger ) och passade på att köpa nåt väldigt onödigt till mig själv, Monkeys heter de, och räcker ju till hela familjen, fast Claes sa att han absolut inte vill ha en apskalle på sina nycklar, få se om pojken vill då, annars kanske min mor vill :)

Jag hittade ett recept i går på hemgjord pepparkaksglass, det lät så gott,men vi hade varken pepparkakor eller grädde hemma, så jag tittade in på Konsum idag, och vilket kaos och kackel det var.
Dels var det fullt med folk, och biträdena hade jag aldrig sett förr, ungdomar som inte hade nån vidare koll, jag tycker verkligen synd om dem.
Det här är ju knappast rätt tid på året att börja jobba i butik, jag sång inga av de vanliga biträdena som varit där i 10-20 år.

Kunden före mig som dessutom var min granne, köpte frysta bär på lösvikt.
Biträdet undrade hur man skulle slå in dem i kassan, och ropade rakt ut till nästa kassa : Frysta bär !?
Men det biträdet hörde inget, kunden/grannen tog påsen och frågade i kassan bredvid : hur slår man in de här då ? - Biträde nummer 2 : med plu kod såklart, hon kan ju bläddra i den där plastgrejen med koder.

Äldre herre kommer ifrån kundvagnarna / området med bord : Har ni tejp och sax ?
Biträde 1 : tejp och sax ?
Biträde 2 : var finns tejp och sax ?
Biträde 3 : I kassa 1 !
biträdet i min kassa tar fram det och räcker till farbrorn.
Sen slår hon in mina varor, tittar på bananerna på andra sidan av " ny kund pinnen" och frågar : är bananerna dina ?
Jag : nej de är ju på andra sidan gränsen, så det är han bakom mig som ska ha dem.
( vad trodde hon att pinnen är till för ? )

Jag skulle betala med ett presentkort .
Biträdet : oj hur gör man nu ? ( till kassa 2 ) : hur gör man med presentkort, jag har aldrig sett ett förr.
Biträde 2 : scanna in det bara !
1 : nä det finns ingen pipkod
2 : men skriv in sifferkoden då.
1 : hur då ?
2 i högtalaren : Sofia till kassan, Sofia till Kassan !
Sofia dyker upp.
1 : hur gör jag med presentkortet ?
Sofia : skriv in det som kontanter .
1 : jaså, ska jag, ja ok då.

Man förstår att julhandeln tar tid om det är så oerfarna stackare, de borde ju känna sig jättestressade.

Nu ska jag göra glassen och baka Brysselkex, bilder kommer senare .

Inga kommentarer: