onsdag, augusti 10, 2011

Fjärde dagen på Nolia

Nu håller jag på att ligga efter med bloggandet, exempelvis åt vi på Allstar med svärisarna i går, och jag borde ladda upp 2 till filmer med Pernilla, men det får bli imorgon, de ska stiga upp tidigt och åka 100 mil hem, och jag ska såklart stiga upp och hinna säga hejdå.
Men imorgon kväll ska jag börja blogga ikapp.
Vi har varit på Museum idag, så det blir några bilder från det också imorgon.


Charlie Söderberg från Lyxfällan hade en föreläsning, och det var väldigt intressant.

Jag trodde att det bara skulle handla om pengar, men hans råd kan man använda på många områden i livet.

Han började med att säga att han bott i Sthlm större delen av sitt liv ,och bad om ursäkt för det.
Jo, det skämtet uppskattades :)
Han fortsatte med att säga att han varit sveriges yngsta fastighetsmäklare genom tiderna.

Han sa att rikedom är inte bara pengar, det har 3 grundläggande pelare.
* Må bra fysiskt och tycka om sig själv.
* Må bra mentalt, ha härliga människor omkring sig.
* Ekonomisk rikedom, att ha råd med det man vill köpa och ha den tid man vill ha.

Så pratade han om " hotivation " alltså motivation genom hot.
Man tvättar för att man inte vill bli byxlös, osv, men när det gäller pengar och hälsa så gör man ofta inte nåt drastiskt förrän det verkligen gäller, man säger bara att " jag ska börja träna, jag ska göra en budget osv. "
Så tog han en liknelse om medelålderns män som äter pizza men inte grönsaker, men får de en hjärtinfarkt och inser att slutet kanske är nära, då blir broccoli plötsligt väldigt intressant.

När man ska plocka kantareller så går man inte ut i skogen med en korg, och sen kommer man ut med den full av svamp, utan man ställer in sig på att leta kantareller. Och så är det i livet, man måste tänka ut vad man verkligen vill ha, och då ökar chansen stort att man får det , tittar man inte efter kantareller så ser man dem inte, och letar man inte efter möjligheter så missar man dem.

Walt Disney hade en vision om en nöjespark, det tog tid att få en bank att ställa upp med lån, och sen att bygga parken, och innan den blev invigd så dog han.
Hans bror invigde den och fick kommentaren om hur sorgligt det var att Walt inte fick se sin dröm slå in, men brodern svarade att Walt hade planerat och sett fram emot resultatet, han hade haft så kul när han hade drömt och planerat, så han hade fått glädjas ändå.

Oftast uppfyller vi massor av drömmar, mammas, chefens, osv, men inte våra egna.
Vad man än vill göra, få bra ekonomi eller gå ner i vikt så är första steget att kolla hur det ser ut idag, göra en budget, väga sig, sen utgår man från det.
Om man är vilse i skogen kan man inte ringa nån och säga : jag är i en skog, åt vilket håll ska jag gå ?
Utan först måste man veta var man är för att kunna veta var man ska börja och vart man ska gå.

Folk frågar ofta hur man blir rik.
Då brukar han säga att det finns en sak man kan göra för att spara flera tusen i månaden, och han får då det ivriga " jaaa, berätta, berätta ! "
Gör en budget ! svarar han, och får då höra " nä det orkar jag inte, det är jobbigt och trist . "
Men det räcker med 15 minuter i månaden så ser man var man är ekonomiskt och vad som behövs förändras.
Många gör som alla andra, åker på dyra resor, byter bil, tar dyra lån, bara för att alla andra gör det, utan att se till sina egna behov och drömmar .

Han avslutade med att säga att räntan är nu ovanligt låg, och om den stiger till ca 6 % som är en normal nivå, kommer ca en miljon svenskar inte att ha råd att bo kvar, men det går heller inte att sälja husen, för då vill andra inte dra på sig lån = huspriserna sjunker, och den som då har miljonlån får kanske bara 800 000 för sitt hus, så han rekommenderade att man har en buffert, att alltid spara lite av sin inkomst i händelse av oförutsedda utgifter.

Han var en väldigt bra föreläsare som fick publiken med sig.
Jag filmade ca 5 minuter, men det får ni tyvärr inte se, för jag frågade honom om jag får visa det, men han svarade att SVT äger rättigheterna till honom, så hans föreläsningar får inte filmas och läggas ut på nätet, så den filmen får jag behålla i min egen dator.

Efter hans föreläsning åt jag och svärisarna thaimat som var väldigt god.
Vi kollade runt lite allmänt, de köpte fikonmarmelad.

Inga kommentarer: