måndag, augusti 22, 2011

Den estniske sångaren Jaan Elgula

jag har ju nästan inte bloggat nåt om Tallinn, men jag orkade inte slåss med bärbart internet när vi kom hem och var utan fast bredband, och sen kom jag bara av mig, men jag har ju massor av foton och massor att berätta om, bättre sent än aldrig.



Redan första dagen när vi gick på en av kullerstensgatorna så hörde vi musik.
En lastbil körde sakta framåt med ett gäng musiker på flaket, folk följde dem som råttfångaren i Hameln, vi hängde med såklart.



Polisen höll koll på trafiken, taxibilarna blev ståendes ute på stora vägen.


Sen klev sångaren ner och gick bredvid lastbilen ett tag, medan en tjej sjöng.
Massor av folk flockades kring uppträdandet, lägg märke till de två killarna på taket.


Jag frågade en tjej i pubiken vad gruppen hette, hon sa att sångaren var känd i hela Estland, han hette Jan E... , ja tyvärr, jag minns inte efternamnet på honom, vet bara att det började på E.
Resten av musikerna visste hon inte vilka det var, hon trodde att det inte var en grupp, utan reklam för nåt.

Jag passade på att få en autograf, för lustigt nog hade jag autografblocket med mig i handväskan, men han skrev bara förnamnet !
Han hade en namnskylt, och jag hann se där också att det var ett E, men jag kunde inte med att stå och stirra på namnet, tänkte att det är väl bara att googla eller fråga på hotellet.



Lastbilen körde över vägen och in i en park, folkmängden följde efter, och poliserna tittade på.
Vid det laget hade vi varit ute och gått så länge att vi svängde av till hotellet istället.
Förövrigt råkade Claes och den här korta kvinnliga polisen krocka när hon vände sig om, så hon nästan höll på ramla, men det har han glömt säger han ;)




Titta här, reklam för att Victoria Tolstoy skulle komma några veckor senare.

Men jag fick aldrig reda på hans efternamn, inget resultat på google, personalen på hotellet var ryssar som inte lyssnar på estnisk musik, så nu hoppas jag att nån vet vem han är.


Inte mycket till film, men ett trevligt minne :)

TACK gulliga Carola som lyckades hitta hans namn, jag gick ju bet på det själv, men nu vet jag namnet och att han är född 1962 och har jobbat i radio en hel del förutom att han varit med i en grupp som heter Justament.

2 kommentarer:

Carola sa...

Jag har hittat din sångare. Han heter Jaan Elgula :).
(Jag gillar att googla o efterforska, så jag kunde inte låta bli. Hihi)

Kram ♥

Samara sa...

Jaaaaaa, hurra ! Hur lyckades du ? jag googlade ju på jan e och sen kom inget som passade, jag testade med jan e tallin, men inget där heller, bara reklma för estniska idol ;)
Tack snälla Carola , nu blev jag jätteglad.