tisdag, juli 05, 2011

Eländiga cyklister

Ja vi har inget internet än,och det tar sådär en kvart för bloggen att ladda med Telias lilla pinne, så bloggning känns inte så kul just nu.
Men jag måste bara ta upp det här med cykelbanor.
Vad ska man ha dem till ? Jo cykla på, gå på, men folk gör ju inte det !!!
Här i Holmsund så har vi fina breda gång- och cykelbanor, men visst kommer folk ute på vägen, går ,cyklar, åker rullstol, styr barnvagn, och får man möte med en annan bil eller en lastbil rent av, då får man ligga och krypköra bakom barnvagnen tills det går att köra om, jamen VARFÖR ????????

Igår var vi in till Umeå, och på en väg som hade cykelväg bredvid så kom en kvinna på cykel mot oss i vår körbana.
Dels så skulle hon varit på cykelbanan, men om hon nu så gärna vill cykla på vägen så kan hon väl cykla på höger sida, med trafiken, inte MOT den !
Man förväntar sig inte att en cykel ska komma rakt mot en bil utan att väja.
Claes saktade in mer och mer, men hon bara fortsatte rakt mot oss, tillslut fick vi stanna bilen helt, och när hon kom exakt fram mot motorhuven,så stannade hon, stirrade på oss, och började flytta sig upp på cykelvägen.
Jag blev alldeles skakis ju, körde ner rutan och frågade : vet du vad man har cykelvägar till ?
Men hon stirrade bara på mig, och cyklade vidare.

Hur tänker folk ? det kan ju knappast kännas tryggt för henne heller i en sån situation.
Häromdan låg jag bakom en gubbe i elrullstol i Obbola, jodå, cykelvägen var tom ...
Nä nu ska jag sluta gnälla och fara på jobbet, jag var bara hemma på lunch.
Men imorgon får jag semester igen :)

Inga kommentarer: