fredag, maj 20, 2011

Håkan Juholt

I går var Håkan Juholt i stan och talade till ca 70 församlade, efter det var det presskonferens.
Jag antecknade en del av vad han sa.

" Vi behöver inte krångla till saker, vi vill det vi heter, nämligen social demokrati, vi vill att alla ha det demokratiskt och lika, oavsett vilken social status man har, om man är fattig eller rik , ung eller gammal.
Vi kan aldrig klara oss på världsekonomin om vi minskar på skatterna, för att istället göra avdrag för att gå ut med varandras hundar eller städa varandras akvarium.
Dagens skattesystem är inte nog robust för våra löntagare.
2 företag av 10 får tacka nej till order för att de inte har personal, 7 av 10 företag har svårt att få tag på personal. Det är brist på arbetskraft men ändå finns det många arbetslösa som har fel utbildning.
Genomsnittsåldern för pension inom metall är 58 år, då är det ingen mening att folk ska jobba tills 70 om deras arbeten är så krävande att de inte klarar det.

Vi ska utrota barnfattigdomen, det handlar om barnomsorgen mm, det är inte svårt att göra det här,men Expressen skrev att jag svävar på ett rosa moln, istället för att berömma mitt initiativ.
Elmarknaden fungerar inte, elbolagen gör groteska vinster, hushållen och industrin har inte råd, vi tänker reglera elmarknaden.
Järnvägen fungerar inte för Sverige har ingen järnvägspolitik, vi tänker ge SJ ett samhällsansvar, det är ett krav för ett fungerande samhälle att järnvägen fungerar.
14 % mindre sökte in till lärarutbildningen ifjol, det finns för få lärare, samtidigt som skolornas pengar försvinner till skatteparadis.
Regeringen vill sänka restaurangmomsen och säger att det kommer att skapa 3500 nya jobb, men man kan istället för 10 000 nya lärarjobb för de pengarna.

Man kan inte förbjuda arbetslösa att utbilda sig, vi måste investera i alla medborgares utbildning, Vi ska se varandra som tillgångar och inte ett hot, ditt medborgarvärde är viktigare än din eventuella förmåga att betala.
Vi vill inte höja skatterna, men vi ska använda överskottet till järnvägen, vården, lärarlönerna osv.
Jag har rest runt och pratat med många undersköterskor, och inte en enda av dem vill rekommendera till sina barn att skaffa sig samma yrke. "

Ja det var ett sammandrag av det han pratade om i en halvtimme, jag hann inte anteckna mer.



Efteråt fick jag en autograf och en varm kram.
Han frågade om jag hade några " roliga autografer" det enda jag kom på var Mona Sahlin, så frågade han om Claes hade några intressanta, jag svarade Reinfeldt, så sa Juholt gravallvarligt : jamen det är inte mycket att ha, det går 10 av Reinfeldts autografer på en av mina. Och sen brast han ut i ett hjärtligt skratt.


Lennart Holmlund, ett av kommunalråden i Umeå, var på gott humör och småpratade med alla som kom fram till honom.
Söderut förstår jag om ingen känner till honom, men här i Västerbotten vet alla vem han är.


Autografer av de båda herrarna, och det delades ut gratis pins också.

Det var ett inslag på Västerbottensnytt, och jag är med i ca 3 sekunder när de filmar publiken ;)

Jag filmade lite grand när han svarade på frågor från pubiken.

Inga kommentarer: