fredag, mars 25, 2011

Spa kväll i Storsjöhallen

Igår kväll var jag till badhuset som vanligt, men det visade sig vara en spa-kväll, de har det på torsdagarna tills vidare,så får de se om det blir populärt.
Det kostar inget extra, men var riktigt avkopplande och annorlunda.
Dels var den stora "space bowlen" eller "toaletten" som den också kallas, avstängde, det är en stor fördel, för den brusar och lever om att man knappt kan prata inne i Aquarena delen, och dels hade de en ved-eldad utebastu.
Första bastu sittningen så var det bara jag som följde med badvärden ut, det är ju sällan så mycket folk i badhuset på vardagarna, och just då var det bara ca 6 andra där.
Det kändes minst sagt udda att gå i baddräkt på uteplatsen till bastun, när det snöade dessutom, haha.
Det sprakade så mysigt av elden, killen började med att hälla vatten med rosen-arom över stenarna på kaminen, värmen blev extra kraftig på en gång.
Sen stod han och viftade runt med en handduk för att sprida doften, så liksom daskade han kraftigt med handduken i luften några gånger så varm luft slog emot mig.
Efte en stund upprepades det, sen fick jag saft, och så upprepades ritualen igen.
Efter det gick han sin väg och jag satt kvar en stund och hörde elden spraka och såg hur snön yrde ner utanför, väldigt avslappnande.

Nästa gång var vi 9 st som gick dit, då var det eucalyptusolja som användes.
Men det var trångt att vara så många, och det kändes inte lika avslappnande med barn som fnissade och tvättade händerna i den extra vattenhink som stod där.
Jag simmade sammanlagt 800 meter under kvällen, varvat med att sitta i bubbelpoolen och åka vattenrutchkana.
Kände mig så otroligt avslappnad och nöjd efteråt, och känslan har stannat kvar hela dan idag.
Jag har städat i en bokhylla, rensat ut sammanlagt 27 böcker och sorterat kvarvarande böcker på ett bätttre sätt.
Jag har scrappat en sida, gjort ett atc-kort, och gosat med kissekatt.
Det är så skönt att ta en paus ibland från tvätten och renoveringen.

Inga kommentarer: