tisdag, mars 29, 2011

Plura och Carla

Plura och Carla Jonsson från Eldkvarn uppträdde i Tegs kyrka som förra gången de var här, i februari 2009.
Först var det en tjej som kallar sig för Skatorna, som spelade gitarr och sjöng, hon är från stan, och hennes stil påminner om Susanne Vega, riktigt bra, men det hade inte stått i annonsen eller biljetterna annat än just Plura o Carla, så man satt ju bara och väntade ;)

Äntligen kom de, och de spelade ca 12 låtar tror jag + extranummer.
Min favoritlåt Lilla Sofie, var med, jag filmade, men det blev så dålig bild ,för resten av publiken hade huvuden, hihi, det skulle vara så mycket bättre om det var byggt som Idun i stan, att varje rad sitter högre upp,så slipper man alla huvuden som är i vägen.
Hur som helst så ska jag ladda upp filmen på youtube imorgon.
Mitt i en låt så glömde Plura texten och utbrast : äh, äh, Hjälp mig Carla !
hihi, det var riktigt kul och äkta.
Det låter annolunda när det bara är de två och gitarrerna än hela bandet, men det gör inget, för Carla är min favorit, han är alltid bra.
Hans sångtexter liknar inget annat, vad sägs om " du hoppar ur sängen som ett nyrostat bröd, du halkar på DN och faller ner död ", eller " vinden skriver dagbok i den tomma vita sanden " .

Efter spelningen så gick vi fram, och där stod Carla, han kände igen oss på en gång och sa : Jaså det är ni .
Så fick vi följa med honom in till Plura i " logen" , sakristian.
Det dök upp 4 personer till också som ville prata med dem när vi var där.
Men vi hade ändå gott om tid att prata med dem, jag sa att jag var så glad att få höra min favoritlåt Lilla Sofie.
- Ja visste heter du Sofie ? sa Carla.
Nej, jag bara älskar den låten ändå.
- Nej just det, Anna heter du, " 7:e våningen " så var det, jag visste att det var nån av våra låtar som ditt namn är med i .

Det här var tredje gången vi träffades, första gången var 2006, då såg det ut så här

andra gången vi träffades 2009 så tog jag ingen bild med Carla för han hade knäppt upp skjortan då, så det blev bara en bild med Plura.
Här finns det inlägget.


Här är gårdagens bild, han är lite orakad, men annars är han sig lik.
De signerade en del skivor åt oss också, 17 singlar, och en del soloalbum och solosinglar med Plura eller Carla, de tyckte vi hade en stor samling, men vi har ju cdalbum och vinylskivor också, de får vi ta med för signering nån annan gång.


De var sympatiska som vanligt och vi pratade med dem om deras musik och minnen sen deras tidigare spelningar i Umeå, plötsligt tog Carla av sig sockarna och bytte sockar och skor, Plura bytte också skor,men det får ni inte se på bild ;)
Lite behåller jag för mig själv.
Jag spelade in en liten film med Carla också, där han bland annnat säger vem som ritat kyrkan, jag är impad, jag hade själv ingen aning om det, men han är otroligt allmänbildad och har ett väldigt bra minne.
Och slutet på en trevlig kväll var att jag fick en kram av Carla :)
När vi kom hem så fick Claes lägga sig på en gång för han skulle upp vid 4.30 imorse, det är synd att konserter oftast börjar så väldigt sent på kvällen, men för de här två musikerna så offrar han gärna lite sömn.

Inga kommentarer: