lördag, mars 19, 2011

3 herrar

Litteraturfestivalen, eller Littfest, som det heter, började för mig igår med att jag träffade Jonas Hallberg ute i korridoren på Folkets hus.
Och jag mitt nöt säger : men det är ju du !
Haha, ja det är jag,sa han.
( och vad skulle han annars ha sagt, "nej jag är inte jag",eller vad ? )



Han skrev gärna autograf och log så glatt när jag ville ta en bild.
Och sen kramade han om mig och frågade om jag skulle lyssna på honom och Carl och Ernst, jodå det skulle jag.

Jonas var på scenen tillsammans med Carl Hamilton och Ernst Billgren, de diskuterade allt möjligt, det visade sig att alla tre hade bott i Umeå i kortare perioder.
Det var mer som en ståupp show, inte en alldaglig diskussion, väldigt intressant och välgjort. Carl gjorde en mycket bra imitation av Carl Bildt, och Jonas pratade om krogen i Umeå som heter just Krogen.
Varför ska man rösta ? det ska man inte, en enda röst har inte påverkat utgången i ett val, alltså kan man strunta i att rösta, var ett av påståendena från Ernst, men Jonas sa emot, och argumenterade för varför man ska rösta ,och så där höll de på, och citade även en del från sina böcker.
Det ska komma fler böcker som heter nåt med " vad är" , skriven av olika författare.


Efteråt hade de signering, och jag köpte deras böcker : Vad är konst, Vad är politik, Vad är sanning. Jag var först i kön,folk stod och kollade på böckerna och funderade lite, så jag hann småprata lite med Ernst.
jag hade min handväska, en tygväska för böcker och sånt, sen hade jag fått en plastpåse när jag köpte böckerna, så jag tog upp dem ur den, så hade jag autografblocket i en påse i ena väskan, plötsligt stod jag där med 2 påsar och 2 väskor och började trassla in mig, och jag utbrast : Men hur många väskor och påsar har jag !?
Ja oj,det där är nog rekord tror jag, sa Ernst och flinade.
Jag kände mig som värsta baglady ju ;)


Titta hit Carl !


Jonas och Ernsts autografer.

Carls namnteckning kommer i nästa inlägg, jag fotade lite mysko i går när jag kom hem.

Inga kommentarer: