måndag, februari 07, 2011

Stephen King - Det mörka tornet

Jag ligger efter med bokrecentionerna, jag hinner ju läsa mer nu sen jag började jobba hemifrån.
Idag tänkte jag skriva om en hel serie på 7 böcker.
Stephen Kings serie Det mörka tornet påbörjades 1982, och så blev det en bok då och då ända tills 2004.
Folk frågade honom under årens lopp hur det skulle sluta,men han svarade att han visste inte själv ens.

Revolvermannen
Boken börjar konstigt, när jag först läste den så var jag övertygad om att det fanns en bok före den.
Boken börjar " Mannen i svart flydde genom öknen, och revolvermannen följde efter ".
Det är så många saker som man inte alls förstår , vissa saker som huvudpersonen Roland själv inte ens förstår.
Han färdas i öknen, träffar pojken Jake som kommer från en annan värld där han blev mördad, hur han hamnade i den här öknen förstår han inte.
Boken är ganska trög, men slutar sorgligt. 2 poäng av 5

De tre blir dragna
Nu börjar det likna nåt, Roland får några fingrar avbitna av en jättehummer redan i början på boken och får blodförgiftning. Han vandrar på en strand och hittar en dörr, innanför den finns en knarkare som han tar med in i sin värld.
Knarkaren Eddie lider av abstinens men blir Rolands bästa vän.
De kommer till en dörr till och där innanför finns Odetta som sitter i rullstol och har personlighetsklyvning.
( Ja visst märks det att Stephen King är författaren, haha )
De reser i tiden och botar henne från personlighetsklyvningen, hon blir kär i Eddie och byter namn till Susannah. 5 av 5

De öde landen Jake dyker upp igen,och ett litet djur som kallas Billy Bumlare, han kan härma mänskligt tal och får namnet Oy.
De vandrar långt, Jake blir bortrövad av ett äckel som är döende, Roland får tillbaks honom, och de åker med ett tåg som kan tala och som vill ta livet av sig !
4 av 5.

Magiker och glas
Roland berättar om sin ungdom och hur han förlorade både sina bästa vänner och sin fästmö. En elak häxa ställer till massor av elände, och det finns några små glaskulor man kan se framtiden och andra saker i.
Det intressanta i de här böckerna är att samtidigt som det är vilda västern med hästar och pistoler och öken,så finns det teknik som är vansinnigt modern, men som inte har funkat på flera tusen år. 4 av 5

Vargarna i Calla
PÅ sin resa kommer de fram till en by där det bara föds tvillingar.
Med jämna mellanrum kommer det vargar ridandes på hästar och tar ett barn ur varje tvillingpar. Sen kommer barnen tillbaks korkade ,men växer snabbt och får otroliga muskler. Vårt gäng bestämmer sig för att hjälpa byborna att få stopp på eländet.
5 av 5, den här boken var så spännande att jag nästan sträckläste den, en gång när jag var helt inne i boken, ringde telefonen och jag bara vrålade rakt ut ;)

Sången om Susannah
Här blev det helt plötsligt väldigt trist, det var som att han tappade stinget och skrev bara för att skriva. Susannah väntar barn, men inte med Eddie, utan med Roland, fast hon har inte legat med honom, en demon är inblandad också i graviditeten. Hon får personlighetsklyvning igen och sticker ifrån sitt gäng, de letar efter henne, reser i tid och plats, massa nytt folk är med, med konstiga namn, jag hade svårt att hänga med i alltihop faktiskt.
2 av 5.

Det Mörka Tornet
Efter alla dessa böcker kommer Roland fram till sitt slutmål, det mörka tornet, men vad som finns där är inte alls vad han trodde.
Här får berättelsen ett uppsving igen ,men blir sorglig och sen är slutet så vansinnigt dumt så jag blev rent ut sagt förbannad !
Hur kan han göra så efter alla dessa böcker, fyyyyy så irriterad jag blev.
Men när jag hade gått och muttrat några veckor så läste jag om första boken, och då insåg plötsligt att många saker jag inte förstod där, det förklarades under resans gång, och att man bör ha läst de andra för att förstå den första, hmmmm.
Så slutet kanske inte kunde bli på nåt annat sätt, men jag hade ju velat ha det annorlunda.
4 av 5.

Men jag vill verkligen rekommendera bokserien, den är annorlunda än de andra böcker han skrivit, och faktum är att han själv är med några gånger !
Jodå, Roland och Eddie far hem till Stephen King och träffar honom och läser manuskriptet till den första boken .

Margit Sandemo skrev 47 böcker i serien Sagan om Isfolket, och tänka sig, några av karaktärerna i böckerna sökte upp henne också och bad om hjälp.
Om nån känner till fler böcker där författaren får besök av sina skapelser så berätta gärna för mig :)

1 kommentar:

Charlotte sa...

Var det egentligen en så konstig början?
Vi har de två första böckerna, hade helt glömt av denna serie och ska se om jag kan få tag på den på loppis.