söndag, januari 02, 2011

Vildvittrorna anfaller

Så här förkyld har jag aldrig varit nån gång, jag trodde knappt jag skulle överleva natten, det blir extra jobbigt för mig att vara förkyld eftersom jag har astma, men den här gången är det ren tortyr.
Jag andas tungt ,och när jag ligger ner så lever det om nåt hemskt när jag försöker andas. Det piper och visslar och gnäller, och det är inte samma ljud hela tiden heller. I går kväll tog jag ett bad, och då kände jag mig bättre, men när jag sen skulle sova så blev det sämre, lyckades hur som helst somna framåt 2 tiden, men vid 5 vaknade jag ,och hade dels drömt att jag träffade Thomas Di Leva, och dels att jag hade skrivit just det här blogginlägget om min förkylning och att jag fick jobb på lokaltidningen för det, och jag hade mitt eget kontor och var så stolt.
Men då vaknade jag. Jag hostar och hostar hela tiden ungefär,men det orkar jag ju inte,så det blir ryckningar som går genom kroppen när jag halvhostar utan att det blir nåt resultat.

Kom att tänka på historien om en präst som skulle besöka en sjuk gammal tant, och när han kom in hennes rum så såg han hur det ryckte i gummans kropp.
- Men oj, vilken kramp ! utbrast prästen.
- Nej då , det är inte kramp, det är bara jag som ligger och niger för pastorn,sa tanten då.

Och det var så jag kände mig, som att jag låg och neg, för det ryckte då och då i mig av halvhostningar, och då började jag fnissa och då blev ju hostan värre.
Var vaken en halvtimme, somnade om, men sov oroligt, vaknade till och från av hur jag levde om, det var alla mysko läten som kom upp ur min hals, det pep och gnällde, ibland hördes nästan en ugglas hoande, och så vildvittrorna som är ute efter Ronja, ja rent av Rumpnissar hördes när jag halvhostade.
piiiiiiiiip,piiiiiip,piiiiip,hoooohooo,piiiip,haaaaaaaahaaaaa, piiiiiiiip,piiip,voff, voff, voff(voffor gör hon på detta viset )piiiip, osv.
Vaknade vid 8 och var vaken nån halvtimme, satt upp och hostade, gick och drack vatten, låg i sängen men råkade drägla !
Vaknade vid 11 av att min mor ringde, somnade om, vaknade vid 14.40 då verkade katten bekymrad över mig.
Sonen ringde och sa att han kommer inte hem förrän jag är frisk.
" jag vill inte bli smittad, man måste ju ha mask på sig som i Thailand då, eller gasmask, hela huset är väl fullt av dina hostningar " och sen hade han sagt till sin mormor " Anna har aldrig varit så här sjuk nån gång " och det känns lika bra att han håller sig undan, vore ju synd om han ska behöva bli så här sjuk, han har ju också astma, och just nu skulle jag ändå inte vara nån god mor, jag har ont i huvudet och har feber.
Men det hade varit häftigt om nån hade spelat in alla läten som kom från mig inatt ;)

( jaha, tack för det då, när jag publicerade inlägget så dök det upp reklam om sjukdomen Kol ! )

Inga kommentarer: