onsdag, december 15, 2010

Päronkaka

Här kommer receptet på den goda kakan jag bakade i går, det kommer från Arla.

2 ägg
1 dl strösocker
100 g smör eller margarin
1 dl kesella vanilj
100 g riven mandelmassa
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 stort päron

smörj och bröa en sockerkaksform

vispa ägg och socker
smält smöret och rör ner det.
tillsätt kesella och mandelmassa
tillsätt mjöl, bakpulver och hälften av kanelen.
häll smeten i formen, skala och skär päronet i klyftor
stoppa ner dem till hälften i formen , pudra över resten av kanelen.

grädda 50 minuter i 175 grader.

Jag hade ingen vaniljkesella, så jag tog creme fraische och 1 tsk vanilj istället.
Och mitt päron gick det inte att göra klyftor av,det gick ju sönder i småbitar när jag skalade det, så jag bökade ner det i smeten också.
Det blev en saftig och god kaka.

Inga kommentarer: