måndag, november 22, 2010

Min långa lista

Jag fick en kommentar om att jag borde minska på min lista och ta det lugnare, ja det sa min mor också, hon blev matt bara av att läsa listan, hihi.
Men det är så mycket som behövs göras, och vissa saker bör jag göra varje dag, särskilt nu när jag jobbar hemma så måste jag hinna massor för att komma ikapp med skrivandet och få ordning.
Plötsligt står jag där med ett heltidsjobb ,och då lär det inte bli mycket gjort här hemma.
Så jag har de här sakerna jag vill göra varje dag :

studera kinesiska
göra situps
trampa på motionscykeln
skriva antingen på Rhodosboken eller skriva texter att skicka till en tidning
läsa nåt kyrkligt
blogga
tvätta /hänga undan kläder /mangla /stryka
hjälpa pojken med läxan
rensa minst 15 min ,typ en låda ett skåp osv
ta hand om disken
lägga ut auktioner
göra kort eller scrappa
byta filnamn på foton i datorn

och just nu två punkter till :
slå in julklappar
ta fram julpynt och dukar.

sen då det som ska göras varje måndag :

städa toa
städa badrum
dammsuga

plus dagens speciella lista :
scrappa och ladda upp en sida till en utmaning
simma
maila en kompis
söka 2 jobb
fixa papper till alfakassan ( jag kanske kan få nån tusing per månad i ersättning )
fixa 2 saker till som ska postas
posta dem
lämna 2 saker till mitt ex
städa hallbyrån
rensa på köksbordet och byta duk
scanna julkort jag gjort
signera dem innan försäljning
betala 2 vunna auktioner
beställa till Yves Rocher



ja det blev visst bara 34 saker jag överdrev visst lite förut.
12 saker gjorda hittils

3 kommentarer:

a sa...

vi gar inte runt till alla som bor i yalova och säger att vi inte har skrivit pa papprerna fortfarande. sa det är ingen som bryr sig. det har bara inte blivit av.

maxell sa...

Anna. Det är är väl som en dag i allmänhet för nästan vem som helst. Förutom att de flesta inte sätter sina listor på pränt.

Igår träffade jag personer som har listor för var dag. Barn som ska hämtas och lämnas, ärenden som ska uträttas, saker som ska tas med osv. Jag säger till dig som jag sa till dem: Jag är imponerade av de som faktiskt kan planera sitt liv och även följa planen - med smärre förändringar pga oförutsedda händelser (tex sjuka barn som inte ska ha med gymnastikkläder till skolan utan istället ska på läkarbesök).

Det viktigaste med såna här listor är - som jag ser det - att se vad man gör i livet och eventuellt omvärdera och omprioritera. Åsså handlar det om att inte må dåligt om listan inte följs. Men det har vi pratat om förut... :)

maxell sa...

Japps, andas. :)

Det där med att glömma saker som borde göras. Det gör jag. Å det gör jag även om det står på en lista eller till och med i den kalender som jag i alla fall infört... Det är lite av dilemmat med att vara själv med en liten man. Det är bara jag å i viss mån han som kan göra alla de där småsakerna som också ska göras. Å kommer det något annat emellan - som en macka som ska ordnas eller vad det nu kan vara - glöms det bort... tills det kommer till en igen. Ibland är det på en gång det kommer tillbaka i ens uppmärksamhetsspann, men ibland tar det tid...