torsdag, oktober 28, 2010

Håkan Nesser

Igår träffade jag en bra författare, som dessutom var rolig och charmig, han borde bli stå upp komiker ju, vilket kroppsspåk.
Han berättade att engelsmännen har börjat undra hur vi svenskar är, eftersom det skrivs så otroligt mycket polisromaner, och när han blir utomlands så får han ofta ca 75 % av frågorna om Stieg Larsson,och resten om sig och sitt författarskap.
När det var en bokmässa i Indien så var det de två som stod i fokus, men Stieg kunde inte komma för han är död,och Håkan kunde inte komma pga askmolnet som stoppade flygen, så indierna hade nog börjat undra vad som pågår här.
Så beskrev han en typisk mördare i en svensk bok, en person som gått och ruvat på hämnd gör en oförrätt i ca 20-30 år, och där liksom kröp han ihop och grimaserade.
Det är 11 böcker om Van Veeteren, och det ska bli 5 om Gunnar Barbarotti.

Vi fick också höra en del om hur han tänker när han skriver , och vad han ska göra härnäst, hans kommande bok ska mestr troligt heta Himmel över London, det är inte alltid han får bestämma själv, utan förläggarna brukar vilja välja titel och omslag.



Jag ville att han skulle le mer, men han sa att det var hans image att inte le så mycket, " det här är vad du får "


Jag har klack på mina vinterskor och ändå är han så pass mycket längre.


Så hände nåt oväntat, jag köpte boken " Maskarna på Carmine Street" , och så hade jag med mig tre böcker hemifrån också. Men jag pratade med honom när han skrev,och så skrev han fel i mim favoritbok " Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö "
Helt plötsligt utbrast han : Neeej, jag skrev fel, DU heter ju inte Håkan, vad gör jag nu då ??
Och minsann, det stod : Till Håkan.
haha ja vad gör man, " ja du vet vi karlar kan bara göra en sak åt gången, skriva och lyssna blev för mycket för mig " sa han, och så fick han skriva lite til, så nu står det alltså : Till Håkan, nej fel,det är ju jag som är H. Till Anna !

När han räckte över boken till mig sa han : ja nu har du nåt verkligt unikt,det här har aldrig hänt förr.

1 kommentar:

Ellinor sa...

Vilken fin tröja du har på dig, den klär dig!