tisdag, september 07, 2010

Resan norrut

Tillbaks till sommarens reseskildring .
När vi hade varit en tripp till Norge så körde vi norrut mot Gävle.
Men eftersom jag gärna ville se Åmotsfors så körde vi på småvägar, GPSen gnällde och klagade hela tiden och ville att vi skulle göra en u-sväng,men tji fick hon.
Nu kanske ni undrar vad man kan se i Åmotsfors ? Inte så mycket.


Det är den där låten med Sven-Ingvars ,som Plura har skrivit, som gjorde att jag tyckte det lät så mysigt.
" Månskensnatt i Åmotsfors, vi var stjärnor vi var bloss, månskensnatt i Åmotsfors. "


Det här var värt resan.
En hederlig gammal tv-affär från 50-60 talet, kolla den lilla skylten, där står det " Phlips färg tv " ,och inne i butiken är det gamla hederliga tv-apparater.
Nåt väldigt konstigt hände när jag tog den här bilden, jag tryckte av på kameran, sen gjorde jag en rörelse i luftan som jag först inte förstod vad det var,men så insåg jag att jag hade försökt dra fram filmen på kameran ! Jag har inte haft kamera med film sen sommaren 2003, men jag liksom fördes bakåt i tiden när jag var där.
När vi åkte vidare så mötte vi massor av bilar från 50-60 talet, de var tydligen på väg till nåt bilmöte. Men det kändes som att vi hade en bil från framtiden.


Ica i Sunne med hederliga gamla Icander-gubbar.


Vår bil och kyrkan i Sunne.
Sven-Ingvars har en låt som heter " Sanna från Sunne " .


En gammal Opel Olympia Record 1953.
Jag frågade nyss hur gammal den var,men fick redan mail från min far med fakta :)
Bilen bor i Svärdsjö.
Ja jämfört med den så är ju min Opel bara barnet, den här var 27 år redan när min bil föddes.


Falun koppargruva, klockan var ca 21 innan vi kom fram till Scandic i Gävle,det var en lång och tröttsam dag,men det var det värt, vi passerade massor av småorter, även Hagfors, där Christer Sjögren växte upp.

Inga kommentarer: