fredag, augusti 27, 2010

En utflykt till Norge

Idag har det inte hänt nåt speciellt annat än posten.
Ena stunden mår Claes mycket bättre och nästa stund stönar han och säger å fy.
Själv försöker jag sova ikapp de senaste 2 veckornas sömnbrist, och så har jag mail jag borde besvara, min svägerska har väntat en månad på svar nu ,pinsamt.
Min reseberättelse fortsätter med Norge.

Efter Strömstad åkte vi över gränsen, det var inte heller planerat, det kom vi på ca 2 dar före, så vi hade inga norska pengar med oss tyvärr, de låg hemmma, vi har ca 40 norska kr som bara ligger och skräpar här, tur man kan betala med kort.
Ända sen jag varit liten brukar vi ha åkt till Norge då och då, men nu var det annorlunda, nu lämnade vi EU, det kändes spännande och förbjudet plötsligt.
Får man ha med sig frukt ? Vi hade 3 äpplen i kylbagen, jag kände mig som en brottsling.


Vår bil och Claes utanför Rema 1000,det var inte så billigt som de påstår i reklamen, men jag köpte bland annat en norsk veckotidning och världens godaste majonäs, Mills, den finns inte i sverige, hmm jag köpte bara ett paket, undrar varför.


Esso, det kändes som 60 talet.


Hade vi hamnat i Ryssland eller Turkiet ? det ser inte så norskt ut.


Staty med levande duva på huvudet.

Vi gick runt inne i Halden några timmar, men utan pengar kunde vi knappt köpa nåt, vill ju inte komma med kort när man ska köpa några vykort.
Och allt var så dyrt, hittade en begagnad skivaffär, men lp skivor som i sverige kostar ca 5 kr tog de över 100 för !
Sen åkte vi till Ørje, jag körde, för jag hade aldrig kört bil i Norge förr, bara sverige o turkiet, så jag ville få sätta upp norge också på min lista.


Claes ser allvarlig ut,men det var verkligen den godaste sallad vi nånsin ätit.


Det såg så mysigt ut på caféet, och toan påminde om turkiet, inte så att det luktade,men själva stilen och inredningen.


Jag rekommenderar ett besök på caféet om ni har vägarna förbi.


Vår bil utanför Ørje bok och papirhandel.
Vi skulle gärna ha promenerat omkring i den mysiga lilla orten.
( 1800 invånare år 2005 står det på nätet ) men klockan var 13.40 när vi anlände dit,och vi hade många äventyr som väntade oss på väg till Gävle.


Konstigt ,efter bara några timmar utomlands kändes det ändå lite skönt att vara tillbaks i sverige, där vi kunde betala med småmynt,och där vägarna är bredare.
Elis ringde när vi var i norge, men jag svarade inte,det blir ju dyrt,så jag ringde upp sen och sa att jag vågade inte svara för vi hade varit i norge.
Han lät hur chockad som helst.
- Norge ! va, vad gjorde ni i Norge ?? ni var alltså i NORGE !!!
hihi.

Inga kommentarer: