tisdag, juni 29, 2010

Växla ner, av Karin Lilja

Jag har lånat en bok på bibblan som jag tycker behöver ett eget inlägg istället för de korta rader jag oftast skriver om böcker.
Växla ner, 77 sätt att leva på mindre. Så heter boken, och det lät intressant, jag vill alltid lära mig smarta sparknep och tips.
Man kan sammanfatta boken med att författaren säger i början på boken att om man säljer bilen så kan man jobba mindre,eftersom man slipper betala reparationer, bilskatt,försäkring ,bensin osv, och jobbar man mindre så hinner man cykla till jobbet, därmed blir det gratis motion och man slipper gå på gym.
Då sparar man tid som man inte är på gymet,och man kan jobba mindre eftersom kostnaden för gymkort faller bort, då har man tid att lära sig laga sin cykel själv, och då kan man jobba ännu mindre för man slipper lämna cykeln på en verkstad.

ja det låter ju jättebra, men då är det ju så att de flesta norrlänningar behöver bil, inte bara vill ha, utan MÅSTE ha.
Författarinnan bor utanför Malmö, och säger att det går fortare för henne att åka pendeltåg in till stan än att sitta fast i en bilkö.
Men vi här uppe i hojtahejti måste liksom köra bil. Jag kan inte frakta ca 300 kg tidningar på en cykel, jag skulle få återvända gång på gång till stället där jag hämtar dem,och det skulle ta sån tid att jag inte skulle bli klar i rätt tid.
Claes som ofta börjar kl 5.20, han kan ju inte åka buss då,de har inte börjat gå,och han kan knappast cykla 2 mil till jobbet,då skulle han ju få börja kanske kl 4.20 eller nåt.
Och om jag skulle handla på Coop så måste jag byta buss 2 ggr (åka med 2 bussbolag ) för att komma dit,och sen samma hem, det är inte så välutbyggt med lokaltrafiken här uppe liksom. En kompis till mig bor 3 km från kyrkan,men det tar henne en timme att åka buss ! med ett bussbyte, så det går faktiskt fortare för henne att gå.

Men som sagt, själva tanken som författaren för fram är intressant.
Om det är 77 sätt att leva på mindre, det vet jag inte, för det står inte numrerat, det är inte skrivet som tips 1,2,osv, utan ganska mycket en berättelse om hennes liv och hur hon ändrat sitt tankesätt, hon vill också poängtera att hon inte är " en gniden jäkel som slickar det sista ur bregottasken och sen gör en trevlig hatt av den " hihi.
Hon rekommenderar bland annat att låna böcker, tidningar och filmer på bibblan, fynda på sommarauktioner istället för i antikaffärer i stan osv.

Fast boken känns ändå verklighetsfrämmande för mig, som sagt det där med bil då, det verkar inte som att hon förstår att många kör bil inte bara av lathet,utan för att det inte finns nåt annat sätt att ta sig fram.
Så anser hon att man ska " jobba hemifrån ibland eller större delen av arbetstiden " för att få kontroll över sina arbetstider
Jaaa, vad ska jag säga om det ? jag kanska ska sitta här hemma med tidningarna så abonnenterna får komma och hämta dem, på dagtid när det passar mig ?
Eller ska min låtsaspappa som är reparatör, börja reparera hemma ? ta hem en maskin från fabriken och laga i sitt eget garage ? hmm nääää.
Det är nog ytterst få människor som har ett jobb som de kan göra hemifrån, jag tror jag bara känner 2 personer som har den möjligheten, de allra flesta jobb går ju ut på att vara nånstans och göra sitt jobb där.
Så kommer kapitlet om nöjen, det var här jag insåg att jag och Karin Lilja lever i totalt skilda världar.
" Att gå på krogen eller gå ut och dansa är roligt men det kostar. Dan efter en kväll på stan när man bränt en tusenlapp eller två kan kännas kymig, var det värt det ? Ett alternativ är att bjuda hem varandra, ja vad är det med det,det gör väl alla och det blir minst lika dyrt tänker du kanske, men finessen är att det ska ske spontant och med små medel "

Jag tappade hakan totalt, inte för att jag nånsin gått på krogen, jag är faktiskt tveksam på vad man gör där, är det bara dricka och ragga, eller äter folk också ?
Men hur som helst, på vilket sätt kan det kosta 2000 kr ??
Jag har varit på dansgala här i stan en gång,med Vikingarna, inte kostade det flera tusen, det var kanske 550 kr. Och bjuder man hem vänner, inte kostar det heller några tusen, köpa kyckling, ta lite cocosmjölk osv, ja ni hajar, maten kanske går på sådär 100 kr för 4 personer ju.
Så jag kände hela tiden att boken inte var nåt för mig, jag kände mig rent av lite dum, är det så att andra svenskar lägger ut så mycket pengar på " nöjen " ,och kostar på så lyxigt när de har gäster ?
Men jag vill för den skull inte säga att boken bara var dålig, den är väldigt lättläst, och vissa saker gav mig en tankeställare, istället för att alltid resa utomlands och se saker kan man ju börja med att se trevliga ställen i sin närhet.
Exempelvis Norrbyskär är en mycket fin ö, inte långt härifrån, jag har inte varit där sen 1983, men jag har varit i Turkiet 8 ggr sen 1989.
Så av 5 poäng ger jag boken 3, för lättlästheten och för de tips jag ändå har nytta av.
Men jobba hemifrån utan bil, nej det är omöjligt för de flesta jag känner.

2 kommentarer:

Charlotte sa...

Ja du, du får skriva en egen bok om att spara för dom som inte bor i de stora städerna! Känns som om hon skriver för jetsettare liksom... jag sitter och funderar på Jane Austen idag fast jag lånat tusen andra böcker. Frågan är kan böcker hjälpa en att förstå sitt liv???? Bloggar du om det? Har du lust med det???

Unknown sa...

Råkade hamna här av andra skäl, men tycker ändå boken verkade intressant så läste hela inlägget. Till att börja med så kan jag ju säga att 2 mil till jobbet på cykel är inte så värst hemskt egentligen, men visst det är ju inte jättekul att börja 5 på morgonen redan från början.

Och sen tror jag (som bott både i piteå & f.n. i Lund) att drinkar och dryck och mat i övrigt är mycket dyrare här nere - hade jag haft 1000kr att lägga på en utekväll så hade jag kunnat göra det och fortfarande kunna ta mig hem för egen maskin. Bjuder man sen vännerna på en drink så går det ju några hundralappar till... allt beror ju på hur man festar :P