tisdag, juni 08, 2010

Massor av souvenirer

I går dammtorkade jag i vitrinskåpet i bokhyllan, och då passade jag på att fota.
Vi kommer aldrig att få nåt avskalat Feng shui hus,det är säkert, vi har ju så många saker,och de flesta är minnen från resor.



Här är en docka som är kopia av en drottning i bröllopsklänning,den köpte jag på Tenerife 1987, den söta flamencodanserskan bredvis fick jag av min moster nån gång när hon varit på Gran Canaria.
Jesusstatyn är köpt i sverige ,den är en kopia av Thorvaldsens staty som står bland annat i Köpenhamn och Salt Lake City.


Jungfru Maria är ett loppisfynd, Frihetsgudinnan köpte min far i New York.
Dockan tror jag är från en loppis. De små stenarna med ögon och flaskan med sandmotiv är från Lanzarote 1986. Kycklingen och sköldpaddorna är från Manavgat, Turkiet 1992.


Tll vänster har vi lava från Island, köpt på loppis, de andra lavabitarna plockade jag från murar på hotellen på Lanzarote och Tenerife, hmm tänk om alla gäster gör så, jag får skylla på att jag var 12-13 år ,hihi.
Bakom dem ett minnesmynt från London.
Den mörkhyade dockan köpte min far på Fiji, dockan till höger om henne har jag köpt i Turket. Så är det en vas från Rhodos, även den ett loppisfynd, alla andra dockor kommer också från loppis, hon med den blå kläningen till vänster ,har en text under sig att hon är från Filippinerna.


Leif Loket Olsson är också från en loppis, dockor från Side ,Turkiet 1989, de små framför dem har min far köpt på Cypern, och tjejen till höger köpte han i Israel.
Armband i silver och elefant ,från Turkiet, och så en liten söt elefant som jag vet att jag fått från nån släkting som rest,men jag minns inte vem eller när.
Snäckan vet jag inte heller vad den kommer ifrån.


Till vänster en tjej som inte orkar stå, hon är i porslin,men benen är bara tyg, hon är från en loppis. Skålen är rysk,men jag köpte den i Sthlm på 90 talet.
Grekisk vas och flamenco kille från loppis.
En prydnad med koranen från Turkiet, och en London buss som jag fick av en kompis på 90 talet, 2 radband i silver från Turkiet, de behövs verkligen putsas.
Sked från Los Angeles, tror den är ett traderafynd, fågel köpt i Petrozavodsk ,Ryssland 2003. Liten tallrik från Tenerife.



De 2 dockorna till höger är loppisfynd, de andra köpte i Turkiet 1989.
Burken i porslin har min far köpt på Cypern, det var cremeparfym i den. 2 radband från Turkiet, brevkniv som min far köpt i Israel, och så en liten porslinsgubbe som vi köpt på loppis.

Ja som sagt, visst har vi saker, inte undra på att jag inte hinner dammtorka varje vecka.

2 kommentarer:

KreativPeriodare sa...

WOW Vad många dockor du har!!

Virre sa...

Dockan med den blå kjolen.. bakom kycklingen.. En sån fast med orange-gul kjol fick jag av min mormor nån gång på tidigt 80-tal. Hon hade köpt den i grekland.