onsdag, juni 09, 2010

Av jord är du kommen

När vi skulle sova i går kväll hade katten inte kommit in, så balkongdörren fick stå öppen.
Inatt när jag skulle på jobbet så hade jag en mus i köket. Sasha lekte med den,men den slank in under frysen.
Jag väckte Claes och sa : det är en mus under frusen, jag menar en mys under frysen, nä alltså katten är inne.
- jaha, bra, låt mig sova, sa han.
jomen alltså det är en mus under frysen, tänk om den biter i en kabel så hela huset brinner ner ?
- ja då får den väl göra det då, jag måste sova ! sa han.

när jag kom hem var musen död under min stol.
så jag tog ut den och begravde den i en rabatt.

Idag vid lunchtid ringde han , ja Claes alltså, inte den döda musen, och frågade om han hade drömt inatt,eller om det hade hänt nåt ?
haha.


I förrgår kom hon upp på balkongen med en död näbbmus,den var så här söt.
Jag glömmer aldrig en gång när jag var barn, vid vår sommarstuga så var jag ute och cyklade och hittade en överkörd mycket platt mus på vägen, jag skyndade mig hem och ropade : jag har sett en död Pottsork !
Vad jag fick det ordet ifrån har jag ingen aning om, men jag trodde tydligen att det hette så.
Min pappa gick med mig och kollade,och konstaterade att det var en näbbmus.

Och här kommer det intressanta : han gick med mig för att kolla på en död mus !
Om jag skulle sitta här ute i trädgården och läsa,och så skulle sonen komma och vilja visa mig en död mus flera hus bort på gatan,så skulle jag svara : men jag har sett döda möss förr, det är väl inget att se.
Är det jag som är lat, eller har tiderna förändrats sen 70 talet ?

Idag skulle jag och sonen ha gått till badhuset,men jag kollade just in på deras hemsida och de har stängt den här veckan.
Då får jag ju extra tid. Än om jag älskar att simma, så går det ju åt 4 timmar för att gå dit och hem, simma, duscha, basta.
Nu har jag 4 timmar extra som jag inte hade räknat med !
Ska bara äta min goda lunch som står här,och sen sätta fart.
Rester av kebab och hemgjord potatisgratäng har jag att njuta av.

Inga kommentarer: