torsdag, maj 27, 2010

Nyhetsrapportering

Jag läste i tidningen häromveckan att miljarder ryska bladlöss dog på väg till Umeå, de hittades döda i havet. Ska man bli glad eller sörja ? inte vill man ju ha miljarder bladlöss på besök, men å andra sidan var de ju ryska ;)

Brevbärarna ska få större distrikt, och posten kan komma att delas ut framåt 16 tiden.
Jaha, men tidningsbud måste börja kl 3 på natten, det ändras inte, tänk om vi också kunde jobba på dagen, sova på natten, jobba i dagsljus, när det är plogat och folk har hunnit skotta undan, dessutom får allt fler hyreshus postboxar nere i farstun, så brevbäraren ska slippa gå i trappor. Men vi då ? det sätts vid såna tillfällen upp korgar utanför varje lägenhet där tidningen ska ligga, så tidningsbudet måste gå i trappen, ingen bryr sig om vår arbetsmiljö.

Ett par i Umeå har fått trillingar, det går rätt bra med sömnen säger mamman, hon får sova ca 6-8 timmar per natt. Så mycket sover ju inte ens jag pga mina arbetstider, jag är avis på henne.

En tant som fyller 102 i sommar , ska äntligen få komma in på ett äldreboende, hon och hennes barn och barnbarn har kämpat i 4 år för det.
Hon klarar sig visserligen själv, men håller på att vara orolig för att bo ensam, att hon kanske ska ramla och slå sig.
Jag tycker det är en självklarhet ett man ska få bo på äldreboende när man är över 100, det stod inte ålder på barn och barnbarn,men hennes dotter kan ju teoretiskt sett vara 80, och barnbarnet kan ju vara 60.
Är det normalt att när folk håller på att börja planera sin pension så ska de också kämpa för att få in mormor på hemmet ?

Sen är det ju dessa gamlingar som inte får bo ihop, par som varit gifta i 50, 60 ,rent av 70 år, och så får de inte bo ihop ,bara för att den ena är piggare än den andra ! Som en reporter i Expressen skrev : tänk om myndigheterna bestämde att par mellan 25 och 40 år inte får bo i hop, då skulle det bli ett ramaskri, folk skulle bli galna av ilska, men när det gäller gamlingar så är det tydligen inte så noga.
Det är riktigt skamligt tycker jag.

Nick Borgen skulle spela i Dorotea, men det såldes inte ens enda biljett,så det blev inställt, arrangörerna hade trott det skulle säljas åtminstone 100 biljetter.
I Långsele såldes 3 biljetter på förköp, och sammanlagt 30 personer kom på konserten.
Pinsamt för Nick, säger jag.

Jag kollade på bibblans hemsida dessutom,efter böcker med Anna Jansson,och så såg jag en ruta där det stod : Vill du träffa Anna ?
Jaaa, såklart jag vill, jag blev så ivrig och klickade på den, och så stod det : Hörnefors bibliotek , 11 september 2008 .
Ähhh, det var ju för 1,5 år sen, varför tar de inte bort det ? besviken ....

Idag har jag hunnit riktigt mycket för en gång skull, det känns som att dagen varit lång,fast jag sov till kl 13, men det kanske är för att jag är pigg så jag har haft kraft att göra en massa.

Nu ska jag sluta kackla och avslutar med ett citat av Västerbottens landshövding Chris Heister, när hon började sitt jobb för nåt år sen.
" Jag kommer att ligga i som en hungrig bäver för att skapa goda förutsättningar för Västerbottens län "
Det låter rart tycker jag.

Inga kommentarer: