fredag, mars 19, 2010

Fyllda tomater

Är det nåt som är jul,så är det de här fyllda tomaterna.
Jag tycker julen känns mer overklig för varje år, när jag var liten och vaknade så bara visste jag att nu är det jul !!!
Men nu jobbar jag även julafton,om den inte är en söndag, kommer till min mor, hinner inte läsa jultidningarna och vääääääääääänta på Kalle Anka, utan jag kommer oftast strax före Kalle, så sitter vi där och ser de gamla hederliga filmerna, och jag tänker att är det verkligen jul, stämningen fattas.
Men sen ska vi äta,och när jag då får en sån här tomat, mmmm, så gott, då vet jag att det är jul, de smakar underbart.
Det hade inte min mor trott när hon började med dem på 70 talet, att jag skulle envisas med att vilja ha dem i alla år.
Faktum är att ingen annan äter dem längre, så hon fyller bara en tomat,och resten av salladen serveras i skål till den som vill ha, men jag äter visst det mesta av det också, haha.

Om ni undrar varför jag delar med mig av det receptet nu,så är det för att jag inte har hunnit komma ikapp med mina mail, inkorgen är full med mail att åtgärda på ett eller annat sätt, och 14 december fick jag en fråga om receptet på ett inlägg jag gjorde , ja det heter ju bättre sent än aldrig,så här kommer det .
Jag har tyvärr ingen bild att visa upp, senaste 2 jularna har ingen tomat lyckats komma med på bild.

Fyllda tomater
6 st

6 tomater
1 äpple
10 cm gurka
ost
½ dl majonnäs
1 dl gräddfil
lite salt

skär ett lock på tomaterna och gröp ur dem.
Skala äpplena och kärna ur , hacka dem ,gurkan och osten.
Blanda det med majonnäs och gräddfil, salta lite.
Fyll tomaterna och lägg tilbaks locket.

Den sallad som blir över är ljuvlig till skinka, köttbullar mm.

Inga kommentarer: