onsdag, december 16, 2009

Nobelpristagare Ada E Yonath

Idag har jag träffat Ada E Yonath, årets nobelpristagare i kemi.
Tänka sig, att jag har under mitt liv hittils kramat kronprinsessan 2 ggr, Christer Fuglesang, och nu en nobelpristagare, vad blir nästa steg då ? en os-guldmedaljör kanske,haha.



Jag fick en varm och hjärtlig kram, hon luktade så gott.




Hon signerade bilder åt oss, och höll på att packa ner den present hon fick av universitetet, en söt skål med björkmotiv.



Jag tog med mig en av de affischer som satt i byggnaden, det fanns massor av dem, och här är porträttet hon signerade.

Autograf i blocket, och en bild på henne med kungen , hon sa till mig att nu fattas det bara att kungen också signerar den, men det vet jag ju att han gör inte sånt.

Vi satt i en och en halv timme på hennes föreläsning,men hmmm vi fattade ingenting.
Ribosomer, jag vet inte vad det är, och dna, och en massa såna saker, illustrationer på nåt som såg ut som trassliga julklappssnören, haha, nä kemi är inte min grej.
Men det var kul att träffa henne, hon var en varm och rar människa.

Inga kommentarer: