onsdag, augusti 26, 2009

Mer lästa böcker

Jag har läst en hel del böcker senaste året, så jag får skriva lite då och då om jag ska komma ikapp med recentionerna.
Jag ger poäng från 1 till 5 där 5 är bäst.

* Ken Follet - Lejonens dal.
Så där, vissa bitar var otroligt spännande,andra behövde " bildspolas ", spioner i Afghanistan, alldeles för mycket sex. 2 poäng. Hamnade i loppishögen.

* John Grisham - Brödraskapet.
Cool bok, 3 fångar håller på med att skicka utressningsbrev tills de en dag får en blivande president på kroken. Men det går inte riktigt som de tänkt sig.
5 poäng ( bibblabok, skulle jag se den på en loppis skulle jag köpa den)

* Colin Forbes - Psykopaten.
Läste ca 50 sidor, sen gav jag upp, hamnade i loppishögen.
Äcklig, blodig, mest tråkig. 1 poäng.

* Fjodor Dostojevskij - Ynglingen.
Seg bok, gav upp på sid 26.
Kille berättar om sitt liv , han känner knappt sin mamma,och hon var otrogen i sitt äktenskap.
Har den kvar,kanske orkar läsa sen nån gång, är ju trots allt rysk författare.

* Isabel Allende - Zorro.
Bra men lite seg ibland, stämmer inte med tv serien från 60 talet, rätt ok med inte superspännande, för tjock. 3 poäng.

* Stephen King - Raseri
Kille tar klassen som gisslan, de börjar berätta sina hemligheter, konstig bok,men rätt bra. 3+ får den.

* Ed McBain - Romans.
Skådespelerska blir knivhuggen.
Välskriven men sämsta jag läst i 87e serien, för mycket tjat om teaterpjäsen. 3 poäng.

* Selma Lagerlöf - Kejsaren av Portugallien.
Vackert språk , levande , ett viktigt dokument om livet förr.
Sorgligt slut. 4 poäng.