torsdag, juni 11, 2009

Skolavslutning, och GRATTIS Britta !!

Nä jag hann inte ringa,förlåt, ska göra det imorgon, tiden bara kutar på ju, hade massor att packa och skicka idag.

Skolavslutningen var jag inte på heller, dels har jag sovit alldeles för lite i veckan,och dels är jag fortfarande sjuk.
När jag var barn så samlades alla på skolgården och gick till kyrkan, där sjöng varje årskurs en sång, vi sjöng psalmer, min mor grät åt " Den blomstertid nu kommer " och jag tyckte hon var larvig.
Musikläraren Stig Andersson ( som jag trodde var Abbas manager Stickan Andersson, jag var nog typ 12 år innan jag kom på att han inte var det ) spelade Gotländsk sommarnatt på trumpet, älskar den sången, numera gråter jag åt den,och Den blomstertid.

Men pojkens skolavslutning ?? Man samlas i klassrummet, alla går sen fritt i smågrupper till gympasalen i källaren på andra sidan skolgården , där det sjungs, men inte en enda psalm !
Ingen stämning ju,och så regnar det jämt, när jag var barn så var det alltid sol på avslutningen och sen hela sommaren i princip.
Sommarlovet var ju också superlänge så, hela 3 månader. Nu är det från mitten på juni till mitten på augusti, = bluff, bara 2 månader.
Då gick vi alltid till Stenmans konditori och åt årets första mjukglass, och sen fick jag en liten present.
Idag frågade jag pojken om han ville ha mjukglass på Statoil,men näää han har ätit så många i år redan att han är less på det.
Presenten valde jag och han gemensamt nere på Konsum, ett kul bilspel till Playstation 2 för 99 kr.

Jamen var är traditionen och känslan ?
Han fick dessutom gå ensam på avslutningen för Claes jobbade, och jag är förkyld än, snyter och hostar, han skämdes för mig på Konsum,jag höll på att hosta omkull, så jag orkade inte sitta mitt i en gympasal full med folk och hosta upp lungorna.
Ibland önskar jag att jag skulle ha tid och råd att åka upp till Vilhelmina och vara med om en äkta avslutning igen, än om jag inte känner nåt barn där.
Men antagligen så har Musik-Stig gått i pension för länge, och de håller kanske också till i nån gympasal ? Det är ju ute med kyrkor numera, så synd, än om jag inte är med i Svenska kyrkan,så visst är de byggnaderna vackra och stämingsfulla.

Inga kommentarer: