söndag, januari 25, 2009

Köpstopp ?

Jag har läst boken " Köp inte den här boken ,mitt år med köpstopp" av Ann-Christin Gramming.
Jag lånade den på bibblan, och det är en mycket intressant bok, absolut läsvärd, en kvinna som ska ha köpstopp ett år,och hur det går.
Hon läser också i bloggar om hur man ska vara miljövänlig osv osv, och försöker förändra sig till det bättre.
Boken innehåller massa länkar till hemsidor och bloggar, jag ska kolla upp en del av dem när jag får tid.

Jag tänkte också försöka ha nån sorts köpstopp,men ja som sagt försöka.
Jag tänker inte säga att jag SKA för när jag då faller för frestelsen så skulle jag känna mig misslyckad, och lite kan jag få köpa, men jag ska tänka efter riktigt ordentligt först innan jag köper nåt.
När jag började läsa boken så handlade jag dan efter, och höll nästan på att köpa en cd skiva,men så kom jag på att jag har väl nog mycket musik,det är skillnad med vissa artister som är mina favoriter, men inte köpa bara för att det är rea, fy på mig.
Sen har jag (som jag skrev om förra veckan ) köpt en blus, en tröja, byxor, långkallingar och 3 par trosor, men jag tycker att jag behöver dem, så nu ska ju också enligt Feng Shui, 7 plagg ut, jag har hittils rensat bort ett plagg bara, men har inte haft tid,det är ju fullt upp med så mycket.
Idag såg jag erbjudande på Ica : ta 3 pocketböcker och betala för 2, jag tog upp flera stycken innan jag kom på att jag har säkert 50-60 böcker som jag aldrig läst, och jag överdriver inte nu.
Sen hade ju Claes en massa böcker med sig när han flyttade hit för 4,5 år sen
( jaaaaaa vår 4,5 åriga bröllopsdag idag ,jag ska skriva om firandet imorgon )
det var säkert 2-3 flyttkartonger, och de har jag inte hunnit läsa allihop, och man vill ju läsa om böcker också, och bibblan köper in nya böcker hela tiden, ojoj, så jag la tillbaks pocketböckerna och gick ut som en duktig kvinna från ica.
Att jag däremot köpte flera ark med julklistermärken för 3 kr st är en annan sak, de behövde jag ju,hihi.
Och glitter till granen för 3 kr förpackningen, jag älskar när ica har 75 % rea.
I alla år har vi haft samma gamla glitter som blivit mer och mer trasigt i korta bitar, samma glitter sen jag var barn för över 30 år sen !
Och i över 10 år har jag sagt att innan nästa år köper vi nytt,men nä sen är jag för snål.
Men nuuu har jag köpt glitter, tjohej.

Dessa saker ska ingå i mitt såkallade köpstopp :
Pysselsaker, kläder, böcker,tidningar, cdskivor, dvdfilmer, spel, hygienartiklar ( jag är säker på att vi har minst 10 oanvända flaskor schampoo,och 20 tvålar )hämtmat, loppissaker, traderafynd ( med undantag då för om jag hittar bilder böcker mm med morfars bror Elis Wiklund, OS stjärnan , sånt köper jag såklart)
Såklart ska jag även försöka stoppa Claes från att köpa saker, det räknas ju inte om jag ska låta bli att köpa dvdfilmer, och så köper han istället.
Vi ska bli ekonomiska, och spara ihop till en resa till London.
Jag har redan sagt upp mina provprenumerationer på tidningarna Topp hälsa, Laura och Glamour.
Men tidningen Det bästa, den säger jag inte upp, har en nästan komplett samling från 1943 och framåt, fattas nästan bara 1948- 1955 eller nåt sånt.

Det blir inte lätt att låta bli såna här små fällor, " oj, 3 nummer av en tidning och en parfym för bara 50 kr" och böcker " ta 2 betala för 3 " det vill man ju ha .
Eller ? läser ni vad jag skriver ? haha, ser ni inget konstigt så läs om sista meningen då,och kolla siffrorna, hehe.
Men nu ska jag dra mig till kojs med lite popcorn och en bok, imorgon är det söndag, så då kan jag inte köpa nåt ändå, och nästa vecka så ska jag fortsätta att tänka noga på vad som får följa med hem när jag handlar.

Inga kommentarer: