tisdag, juni 03, 2008

Nya bokrecentioner

Nu har jag hunnit läsa ett gäng igen.
" Hemma hos Marina " av Martina Haag, lättläst bok ,bland annat hur det är att vara gravid,och bli trebarnsmamma. Inte lika bra som Martina koden, men den får 4 poäng.
Jag gillar henne, många saker hon skriver är ju nästan vad jag har upplevt i olika situationer. Som när en kvinna tror att hon ska föda när som helst,men hennes baby i själva verket är nån vecka, exakt så var det för mig med, jag blev förvånad den gången,tyckte jag hade blivit så smal ju.

"Mera självkänsla" av Mia Törnblom, den är bra och absolut läsvärd,men inte lika bra som Självkänsla nu, men jag rekommenderar ändå att läsa den,man lär sig mycket.
Jag ger den 3 poäng, jag läste lite morgon och kväll,det är ju inget man sträckläser direkt.

" Ordning och reda hemma" av Dawn Walter och Mark Franks, det är också en intressant bok som jag läste mig en hel del av,men jag är glad att jag bara hade lånat den på bibblan, för den var lite väl upmmanande på vissa ställen.
Exempelvis det här stycket :
" Om du har gått över till den nya tekniken kommer du att märka att dvdskivorna tar mycket mindre plats.Sälj eller ge bort den gamla videobandspelaren och gör dig av med videobanden. "
Ser ni vad jag inte gillar ? det står inte att man skulle kunna göra sig av med videobanden,utan det står att man SKA göra det, och så är det med mycket i boken, det står inte att så här skulle du kunna göra,och det här kan vara en idé ,utan hela tiden skrivet i uppmaningsform.
Och de anser att alla kläder man inte använt det senaste året ska man sälja eller ge till loppis, jamen jag har rätt att behålla min brudklänning så det såååå.
Den är tvådelad,och bara därför att de skriver så där så ska jag ha blusen på pojkens skolavslutning nästa vecka.
Tji fick de. En stor del av boken tas upp av hur man känner igen olika möbelstilar mm,det var den tråkigaste biten. Men den är ändå läsvärd, låna den gärna på bibbblan.
Jag tror den får 3 poäng i början,men 2 på slutet.

"Hitler anfaller Polen" av Bertil Stjernfelt och Klaus-Richard Böhme.
I Danzig skedde andra världskrigets dramatiska inledningsdrabbning.
I denna bok skildras den ensamme polske kommendantens och den tyske fartygschefens beslutsfattande och befälsföring.
Så står det på baksidan, det var en oerhört tungläst bok, jag rekommenderar den inte annat än om man är oerhört intresserad av andra världskriget.
Jag la ut min på tradera faktiskt, så om nån är intresserad ligger den ute nu tills på lördag, hittils har jag bara ett bud. 2 poäng får den.
"Revolvermannen" av Stephen King, har jag lyssnat på.
Den var klart udda, ok alla hans böcker är ju lite udda,men det här var ingen rysare, utan en bok om en man som förföljer en annan man genom öken,genom tunnelbanor, för att få veta vägen till ett torn.
En pojke som blivit mördad av den andre, alltså han som de förföljer, den pojken lever och minns bara fragment av sitt tidigare liv,men sen dör han ändå,jamen han var ju redan död, hmm.
Den var bra vissa bitar,trälig vissa, och som sagt, klart udda, den sämsta bok av honom jag träffat på,men ändå var ju vissa bitar spännande,så den får 2 i betyg.

" Mannen utan öde" av Imre Kertesz, den har jag som bok,fick för några år sen, läste den då men mindes ingenting alls när jag nu lyssnade på den.
Först är det rätt träligt, sen kommer den igång,blir intressant, blir trälig igen,blir intressantare, slutar larvigt.
För att berätta i korta drag så är han jude på 40 talet, hamnar i koncentrationsläger, blir fri och kommer hem.
Stor del av boken går åt till hans tankar,och vad han tror att andra tänker ,och varför de i såfall tänker det, alldeles för filosofisk bok tycker jag, det finns många betydligt bättre böcker om samma ämne.
Det värsta är när han blir fri,kommer till sin hemstad och ska söka upp sin mor, då slutar boken när han sitter på torget och tänker !!
Jamen vag ville väl få veta hennes reaktion när hennes som kom hem, men nej dååå,det blev jag snuvad på, väääs. 2 poäng.

" I förtrollat vatten " är en bok i serien om Sabrina Tonårshäxan, i ett akvarium som hennes rektor tänker tomma för att ha båtar i, så hittar hon sjöjungfrur.
Hur ska hon lyckas rädda dem, när de dessutom knappast vill bli räddade.
Det här var en av de sämre böckerna i den serien, men den kan få 2 poäng.

Har jag kommit in i ett stim av sämre böcker, eller är jag för kräsen ?
Och hur hinner jag läsa så mycket egenligen ?

Inga kommentarer: