fredag, april 13, 2007

En stillsam promenad till Konsum

Häromdan gick jag till Konsum, och det hann hända intressanta saker på den korta biten.
I busskuren stod en ensam svart joggingsko ,inte på marken utan på träbänken.
Hade nån haft så bråttom att hinna med bussen att han hoppat ur en sko ??
Vid posten låg en handduk, antar att den fallit ur en barnvagn eller så.

Inne på konsum köpte jag fläsk-karré och grädde på halva priset.
En man med sitt lilla barn ca ett år, gick framför mig när jag kom mot kassan,så stannade plötsligt mannen,för pojken utropade : mamma , mamma !!! så glatt när de kom till sminkhyllan.
Jag kunde inte annat än skratta.
” Jaså du, använder mamma sånt? ” sa mannen,varpå pojken svarade : jaaaaaa.
Jag stod framför dem i kassan, vid det laget höll pojken på att äta upp en mannafrutti som var oöppnad, han sög och gnagde på burken.
Kassörskan slog in mina varor och tog betalt, men när jag fick mitt kvitto såg jag att hon slagit in fullpris på grädden.
Så hon tog min grädde för att rätta, samtidigt så sa hon till den lille pojken :
” Får jag din mannafrutti,du ska snart få igen den”

Sen vet ingen vad som hände, annat än eventuellt Gud,om ens han hann hänga med i svängarna.
Hon slog in mannafruttin, sen grädden, sen minus grädde,sen mannafruttin igen, gång på gång, än in med den ena varan i kassan,sen minus den andra, hela tiden hållandes de två varorna och mitt kvitto i ena handen,och vilt knappandes på kassaapparaten med den andra.
Sen utbrast hon förtvivlat : nääää, vad gör jag,jag har tappat bort mig totalt ju.
” Men det är lugnt, börja om från scratch” sa pappan, och jag stod där och såg lugn och värdig ut , men inombords låg jag på golvet och krälade av skratt och skrattade vilt.
Så tryckte hon ut ett låååååååååååååååångt kvitto,och la i kassan, sen började hon om och slog minus grädde, plus grädde halva priset.
Sen fick jag skriva mitt namn på ett kvitto och jag fick 4 kr tillbaks.
Jag fick en otrolig lust att säga ” Behåll du pengarna,de har du förtjänat för det där skådespelet ” men det var jag för snål för ändå.
Så jag tog mina 4 kr, mitt kött och grädde och gick hemåt glatt visslandes.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du är sååå duktig på att skriva. Jag riktigt ser hela historien utspela sig framför mig.


/// Margitha

Zarah sa...

*gapskrattar*
Underbara varelse!
*ligger på golvet och gapskrattar utan minsta värdighet*

Sofia sa...

Helt klart underhållande, undrar vad kassörskan tänkte på

Anonym sa...

DU förgyller verkligen min vardag Anna. Så kul när du skriver. Önskar jag varit en fluga på rullbandet i den kassan....men då hade jag säkert mosats in när bandet rullade in under den däringa kanten......